TOP

Wint Forever 21 de fast fashion-strijd door omnichannel?

Het opkomende Forever 21 laat andere fast fashion-ketens als H&M, Zara en Primark achter zich als het op omnichannel aankomt. Maar is dat genoeg om de concurrentie te verslaan?

Honderden (web)winkels wereldwijd en elke drie weken een nieuwe collectie: hoe kan Forever 21 het klaarspelen? De Amerikaanse modeketen is een échte omnichannel-speler en laat H&M, Zara en Primark daarmee achter zich. Voor nu.

Logistieke uitdaging

Het Amerikaanse Forever 21 opende in april 2014 – tot grote vreugde van de Nederlandse jeugd – haar eerste Nederlandse winkel aan het Rokin in Amsterdam. De winkelketen heeft hiermee in totaal al zes winkels in Europa. Daarnaast zijn er winkels in Noord-Amerika, Azië, en is de uitbreiding in Zuid-Amerika en Afrika ook begonnen. Een logistieke uitdaging, want als Forever 21 een nieuwe lijn lanceert, ligt die binnen enkele weken in de winkels. En dat terwijl een kwart van alle kleding nog steeds in Los Angeles wordt gemaakt. En dan is er nog de webshop. Het Europese distributiecentrum in Bergen op Zoom was al klaar vóór de winkel aan het Rokin openging. Hiermee wist Forever 21 vast wat fans te winnen voor de offline lancering van de keten.

Succesformule

Forever 21 probeert zich te onderscheiden met kleinere collecties die daarom een uniek karakter hebben. Geen winkels vol ‘slow-movers’ dus. De klant stelt een aankoop dan ook niet uit, omdat er geen tweede kans komt en de prijs niet omlaag gaat. Ook was Forever 21 één van de eerste fast fashion retailers die, ondanks de complexiteit van e-commerce, een webshop opende. Hiermee heeft Forever 21 een stevige basis gecreëerd én loopt het bedrijf qua omnichannel voor op de concurrent.

Omnichannel

Don-won Chang, de van oorsprong Koreaanse oprichter van Forever 21, maakte zijn dochters na de oprichting van het familiebedrijf verantwoordelijk voor de marketing. Veel budget was hier niet voor, dus lag de focus op guerrilla-acties en social media. Met behulp van fashionbloggers, Facebook en Pinterest wist Forever 21 een echte omnichannel-player te worden. Inmiddels heeft de keten zelfs een eigen ‘verzamelblog’ en dienen modebloggers als belangrijk verkoopkanaal. Niet verrassend dus dat Nederlands bekendste modebloggers een centrale rol speelden bij de opening van de Forever 21 in Amsterdam. Maar is omnichannel genoeg om dé fast fashion keten te worden en te blijven?

Zoek de verschillen

De fast fashionketens vliegen je tegenwoordig om de oren. Zie je dan maar eens te onderscheiden van de rest. Toch hebben de gevestigde namen allen hun eigen specialismes. Zara staat bekend om de hoge snelheid, H&M is kampioen adverteren, en Primark wint het weer op laagste prijs. Primark is zonder webshop echter een makkelijke tegenstander voor Forever 21 op online gebied. H&M en Zara hebben inmiddels een groot aantal volgers op het web, maar waren wel relatief laat met de lancering van hun webwinkels.

Het Forever 21-effect?

Omnichannel of niet; de meeste fast fashion ketens scoren goed na het openen van een nieuwe winkel. Dat succes neemt echter snel af naarmate de tijd verstrijkt. Kan de continue online zichtbaarheid en vernieuwing van Forever 21 het Primark-effect voorkomen? En zal Forever 21 de gevestigde namen voorbij gaan? In Brussel en Antwerpen had Forever 21 al grote winkels, maar daar viel de verkoop tegen. De winkel in Brussel is na een brand zelfs niet meer heropend, en de vestiging in Antwerpen verhuist naar een kleiner pand. Niemand minder dan Primark zal de vrijkomende ruimtes innemen. Ook in het Verenigd Koninkrijk gaat het minder goed dan gedacht. In 2011 kondigde Forever 21 aan honderden winkels te willen openen. Dat werden er slechts drie. Omnichannel is dus zeker geen garantie voor succes. Het is dan ook nog maar de vraag of Forever 21 een échte concurrent zal worden van de Europese fast fashion-ketens, laat staan de nummer één.

Bron: EtailTrends

Lees ook: