TOP

Moederbedrijf Vidrea nu ook failliet, Miss Etam naar Duitsland en Asics verduurzaamt


Victory & Dreams Holding, het moederbedrijf van Vidrea Retail, is donderdag failliet verklaard. Verder: Miss Etam opent een Duitse webshop onder de naam ‘Miss E’, Asics schroeft zijn duurzame ambities op en de modeweek in Berlijn krijgt een nieuwe locatie. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 27 september.

Moederbedrijf Vidrea Retail nu ook failliet verklaard

Victory & Dreams Holding, het moederbedrijf van Vidrea Retail, is op donderdag 26 september failliet verklaard door de rechtbank in Amsterdam. Volgens Retailnews is de faillietverklaring een gevolg van de vele procedures rondom het faillissement van Vidrea van afgelopen juni, waar de winkels van Miller & Monroe onder vallen. De curatoren zeggen een vordering te hebben op de holdingmaatschappij, de holding op zijn beurt claimt een vordering op Vidrea Retail. Volgens eigenaar Lex Hes zouden de curatoren een accountantsrapport, waarin de laatstgenoemde vordering wordt bevestigd, naast zich hebben neergelegd. Naast Miller & Monroe valt modeketen Witteveen deels onder Victory & Dreams Holding. Als zelfstandige vennootschap is deze formule echter niet failliet. Hes zegt tegen Retailnews dat de gevolgen voor de vrouwenmodeketen op dit moment niet duidelijk zijn.

Miss Etam opent Duitse webshop als ‘Miss E’

Miss Etam gaat de grens over. Onder de naam Miss E opent de modeketen een webshop in Duitsland. Retaildetail schrijft dat het merk fysieke winkels in de toekomst niet uitsluit. Miss Etam valt onder de modegroep FNG, die ook Fred + Ginger en Brantano onder zich heeft. De keten heeft een aantal vestigingen vlakbij de Nederlands-Duitse grens, die kennelijk goed worden bezocht door Duitse klanten. De kleding van Miss Etam is in Duitsland al verkrijgbaar via onder meer Zalando.

Asics schroeft duurzame ambities op

Asics committeert zich aan de internationale ambitie om de opwarming van de aarde tot 1.5°C te beperken. Dat meldt het Japanse sportbedrijf in een persbericht. Het merk wil zijn duurzame ambities vanaf 2020 versneld realiseren op twee manieren: het uitbreiden van duurzame productietechnologieën en de toetreding tot het VN-Fashion Charter. Dit pact verenigt merken, retailers en andere partijen die de klimaatimpact van de mode-industrie willen aanpakken.

Vanaf 2020 wil Asics de uitstoot van het verven van de schoenen met 45 procent terugbrengen door middel van de zogenaamde ‘solution dyeing’-methode. Het bedrijf wil deze technologie op meer dan 50 procent van alle nieuwe producten van Asics, Häglofs en Onitsuka Tiger gaan toepassen. Naast de uitstoot is voor deze verfmethode ook 33 procent minder water nodig, wat volgens Asics gelijk staat aan het watergebruik van 1 miljoen mensen per dag.

Mercedes-Benz Fashion Week Berlin naar nieuwe locatie

De volgende editie van Mercedes-Benz Fashion Week Berlijn, van 13 tot en met 15 januari 2020, vindt plaats op een nieuwe locatie, de Kraftwerk Berlin. Dat meldt Fashionunited op basis van een persbericht. Michael Stiebe, bestuurslid van Mercedes-Benz, omschrijft de locatie als ‘de uitgelezen plek voor de presentatie van mode, zowel op de catwalk als in de ruimtes die toegankelijk zijn voor een breder publiek’. Volgens Nowadays-topman Marcus Kurz biedt het voormalige Heizkraftwerk Mitte de perfecte omstandigheden voor de uitbreiding en verdere ontwikkeling van de modeweek. Stiebe: “Ons doel is al jaren om Duitsland te ondersteunen en ontwikkelen als modebestemming en om zowel gevestigde ontwerpers als aankomend talent een internationaal platform te bieden.”

Tweede samenwerking Shoeby en Fred van Leer

Modeketen Shoeby en tv-stylist Fred van Leer werken voor de tweede keer samen voor een mannencollectie. De lijn bestaat uit een aantal basisitems die zowel casual als formeler te stijlen zijn, zoals een jeans, krijtstreepbroek, overhemd en denim jack. “Een stoere en lekker draagbare mannencollectie”, zo omschrijft Van Leer de lijn in een persbericht. De items zijn zo ontworpen dat alles met elkaar te combineren is. De Shoeby x Fred-collectie is vanaf 6 oktober verkrijgbaar in de Shoeby-winkels en webshop.

Een preview van de collectie:

05_110 06_091

02_125

03_155 01_037

Beeld: Facebook Miller & Monroe (header), Shoeby