TOP

Tramontana ziet omzet groeien met 25% [update]

Het Nederlandse vrouwenmodelabel Tramontana verwacht voor het jaar 2014 een omzetgroei van ruim 25%. Volgens het bedrijf is deze groei voornamelijk te danken aan uitbreiding naar nieuwe afzetlanden.

Tramontana is dit jaar met succes geïntroduceerd in Tsjechië en Zwitserland. Ook op de bestaande markten groeide het aantal klanten volgens het bedrijf significant. Daarnaast heeft een hogere gemiddelde inkooporder bijgedragen aan de groei van ruim 25%.

Focus op Duitstalige landen

Daarnaast was het al verkrijgbaar in landen als Duitsland, België, Japan, Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Inmiddels heeft Tramontana, dat sinds 1985 bestaat, meer dan 800 verkooppunten en de verwachting is dat dit aantal in 2016 zal stijgen naar ruim 1000. Om een verdere groei in aantal verkooppunten te realiseren ligt de focus de komende jaren op de Duitstalige landen.

Extra inspanningen

Tramontana heeft er naar eigen zeggen in de crisis alles aan gedaan om klanten full-support te bieden om de doorverkoop van het merk te optimaliseren. Deze extra inspanning wordt door de nieuwe en bestaande retailers gewaardeerd, met positieve omzetcijfers als gevolg.

Nieuwe klanten in Nederland

Volgens Dick van Veen, sales director Nederland van Tramontana, groeit het merk ook in Nederland, waar momenteel ongeveer 400 verkooppunten zijn. “In de afgelopen twee seizoenen hebben we 50 nieuwe retailers mogen verwelkomen. Deze groei hopen we vast te houden, maar de verwachting is wel dat de groei van het aantal verkooppunten iets afgeremd zal worden omdat we in bepaalde gebieden al verkooppunten hebben en er simpelweg geen ruimte meer is.”

Consistente collectie

De groei is volgens Van Veen mede te danken aan de collectie. “We hebben ons ook afgelopen seizoen weer onderscheiden als een betrouwbare partner met consistente collecties. Het belangrijkste is dat we het afgelopen jaar veel nadruk gelegd hebben in het nog verder verbeteren van onze pasvorm. Nieuw is daarnaast dat we dit jaar voor het eerst in thema’s zijn gaan leveren, waardoor retailers het merk meer herkenbaar in hun winkel kunnen presenteren.”

Partners

Monobrandstores zijn geen strategie voor Tramontana. “We stellen ons meer op als partner van de retailers, door de mogelijkheid voor shop-in-shops of identity corners te bieden. Medio augustus gaan we bijvoorbeeld vijf nieuwe shop-in-shops openen in filialen van Houtbrox. Daarnaast zijn we in gesprek met een aantal andere retailers. Ook investeren we verder in automatisering, zoals EDI en de B2B webshop.”