TOP

Derde kwartaalcijfers Gfk: ‘Omzetgroei niet alleen inflatie-gedreven’

Mode- en schoenenaanbieders hebben het derde kwartaal van dit jaar 2,5 procent meer omgezet dan een jaar eerder, blijkt uit de GfK Fashionscan. De omzetgroei is niet alleen inflatie-gedreven, ziet GfK fashion lead Peter van Rijn. “Er werden ook echt meer stuks gekocht.”

Beeld: Charles Deluvio via Unsplash

Ondanks de uitdagende omstandigheden blijft de omzet van mode- en schoenenverkopers positief, met een plus van 8,0 procent in de eerste negen maanden van 2022. In juli steeg de omzet met 3,3 procent. In augustus was er een flinke daling van 11,3 procent te zien, gevolgd door een mooie plus van 13,4 procent in september. “We zien dat behalve in augustus de omzetten zich positief ontwikkelen”, zegt GfK fashion lead Peter van Rijn. “In augustus waren veel mensen op vakantie en lag de gemiddelde temperatuur hoger dan vorig jaar, waardoor er minder werd gewinkeld. In september zie je de omzet weer omhoog schieten, vooral in stuks. Sinds de zomer voorbij is, kopen mensen weer kleding en schoenen.”

‘De bestedingen aan badmode stegen in dit kwartaal het meest, net als aan huisschoenen, sandalen en flipflops.’  

De groei vlakt in het derde kwartaal wat af, met name door de daling in augustus. De omzet in kleding en schoenen steeg met 2,5 procent. De uitgaven aan bovenkleding bleef stabiel (-0,2%), terwijl aan schoenen vijf procent meer werd uitgegeven. De bestedingen aan badmode stegen in dit kwartaal het meest, net als aan huisschoenen, sandalen en flipflops.  

Meer verkochte stuks

De omzetstijging in dit jaar tot nu toe is niet alleen te danken aan de inflatie. “De gemiddelde prijs is maar een paar procent gestegen. Verder zijn er meer stuks gekocht”, zegt Van Rijn. “De inflatie werkt langzamer door in de omzetcijfers dan we verwacht hadden. Je ziet ook wel dat retailers soms nog wat behoudend zijn in het doorberekenen van de gestegen kosten. Berekenen we alles door om marge te houden met risico op omzetverlies? Tachtig procent van de vragen die wij van ondernemers krijgen gaan over dit thema. Die nervositeit in de branche zit er wel degelijk in.”

‘De inflatie werkt langzamer door in de omzetcijfers dan we verwacht hadden.’

Het jaar tot nu toe laat desondanks een mooi cijfer zien, waarbij de plus van 8,0 procent het totaal van offline en online omzet beslaat. Het offline aandeel in de omzet komt in het derde kwartaal uit op 55,3 procent. “Je ziet dat mensen steeds meer terug gaan naar de fysieke winkels en dat is natuurlijk heel positief nieuws”, concludeert Van Rijn.

Mannenmode, vrouwenmode en kindermode

Aanbieders van mannenkleding en -schoenen zagen de omzet in de eerste negen maanden van 2022 met respectievelijk 10,1 procent en 9,4 procent het hardst stijgen. In vrouwenkleding steeg de omzet met 8,2 procent en in vrouwenschoenen met 6,3 procent. “De uitgaven voor mannen en vrouwen groeien allebei, maar mannen zijn wel de driver van de groei. Dat hangt onder andere samen met de gestegen vraag naar formalwear sinds we weer terug naar kantoor gaan.” Aan kinderkleding werd in de eerste negen maanden 0,7 procent minder uitgegeven en aan kinderschoenen 3,6 procent meer. “Omdat kinderen groeien en steeds nieuwe kleding nodig hebben, fluctueren die omzetten veel minder dan bij volwassenen. Er is een steady basis. Tijdens corona bleven mensen voor kinderen wel kopen. Voor kinderen zit de min vooral in online, de offline omzet is gelijk gebleven. Maar over het algemeen staan de uitgaven voor kinderen wel onder druk. Er wordt meer kinderkleding doorgegeven dan een paar jaar geleden. Niet alleen omdat men minder te besteden heeft, maar ook uit duurzaamheidsoverwegingen.”

Bestsellers

Gekeken naar de best verkopende categorieën springt over het gehele jaar tot nu toe de verkoop van formele kleding en schoenen er uit. Er werd meer uitgegeven aan pakken (+64%), blazers (+47%), pumps (+28%) en loafers (+24%). De groei is wel minder sterk dan eerder in het jaar, onder andere door een dipje in de zomerperiode waarin er meer zomerartikelen werden gekocht. Van Rijn: “Opvallend is ook de derde plaats in de top 3 voor pantoffels, met een plus van 23 procent. Hoewel we weer meer de deur uitgaan, kopen mensen met de winter voor de deur en de stijgende energieprijzen graag pantoffels. De truien en vesten hebben overigens ook goed gescoord, maar over de gehele linie is dat minder hard dan de pakken en blazers door een flinke dip in de zomer vanwege het warme weer. De verkoop van winterartikelen is daardoor duidelijk later op gang gekomen.”

‘De modebranche doet het dit jaar tot nu toe boven verwachting.’

Het is afwachten wat het laatste kwartaal van 2022 brengt. Volgens Van Rijn is het lastig te voorspellen: “De invloed van de kostenstijgingen speelt zeker een rol, maar wellicht meer voor de langere termijn. De modebranche doet het dit jaar tot nu toe boven verwachting. Het is bijzonder dat fashion stabiel blijft en zelfs iets groeit, in tegenstelling tot sommige andere branches waar het helemaal niet zo goed gaat. Over het hele jaar genomen verwachten we dat het offline omzetaandeel rond de 53 procent zal komen te liggen. En het is zeker reëel dat we uitkomen op een omzetplus van 5 procent over het hele jaar 2022.”

Verantwoording van de cijfers GfK neemt in de Fashionscan de online en offline point-of-sales data van een panel mode- en schoenenaanbieders mee, die samen ongeveer 45 procent van de totale fashionmarkt vertegenwoordigen. Het gaat om een mix van pure online spelers, grootwinkelbedrijven en zelfstandige winkeliers.