TOP

Mexx failliet verklaard [update]

Modeketen Mexx is vorige week donderdag door de Amsterdamse rechtbank failliet verklaard. De meer dan driehonderd winkels van Mexx blijven voorlopig open.

Curator Frits Kemp van Fort Advocaten zegt in de Volkskrant dat twee buitenlandse kandidaten zich gemeld hebben voor een doorstart. Zo’n 1500 medewerkers zijn getroffen door het faillissement. Mexx is in vijftig landen actief en heeft meer dan 300 winkels. 

 

Tegenover Het Financieele Dagblad zei curator Frits Kemp van Fort Advocaten dat hij de winkels vooralsnog zal openhouden “alleen al om de winkelvoorraden te kunnen verkopen. We gaan doorstartkandidaten zoeken. Ook daarvoor is het beter dat de winkels zo lang mogelijk openblijven.”

 

Omzet halveerde

 

De afgelopen twee en een half jaar kromp het winkelnetwerk van Mexx al in. In Europa werden 120 winkels gesloten. Mexx heeft 170 eigen winkels, 376 partner-stores en 532 shop-in-shops. In de wholesale wordt aan 5000 dealers geleverd. 

 

In de jaren van groei en bloei maakte Mexx, dat uit de vier vennootschappen Mexx Europa International, Mexx Holding Netherlands, Mexx Europe en Mexx Europroduction, een jaaromzet van meer dan een miljard euro. Na het vertrek van Mexx-oprichter Rattan Chadha in 2006 en de verkoop aan het Amerikaanse bedrijf Liz Claiborne zou de klad erin gekomen zijn. Liz Claiborne verkocht Mexx in 2011 aan een investeringsmaatschappij die het bedrijf naar de beurs wilde brengen in circa drie jaar. Dat is niet gelukt.

 

‘Te gewoontjes’

 

In 2010 besloot de Bijenkorf met de verkoop van Mexx te stoppen omdat het ‘te gewoontjes’ was geworden. Vorig jaar sloot de flagshipstore in de Amsterdamse Kalverstraat. De omzet halveerde afgelopen jaren. De inkomsten voor Mexx Europa worden voor 2013 geschat op 290 miljoen euro.

 

Curator Kemp zegt dat het faillissement van Mexx samenhangt met de algehele malaise op de Europese retailmarkt. “Maar er heeft nog iets anders meegespeeld”, aldus Kemp tegen het FD. Het bedrijf is er volgens hem onvoldoende in geslaagd om nieuwe doelgroepen aan te boren. Veel klanten zouden de leeftijd 45 tot 55 jaar hebben. Kemp: “Voor een modeketen mag dat niet de enige doelgroep zijn.”  


XX

Mexx ontstond in 1986 door de samenvoeging van de merken Moustache voor mannen (M) en Emanuelle voor vrouwen (E). Rattan Chadha was de oprichter van het nieuwe kledingmerk. Hij bezegelde de naam met twee kussen (xx) tot Mexx.