TOP

Meer Nederlandse webshops naar het buitenland

Steeds meer Nederlandse webshops onderzoeken de mogelijkheid om naar het buitenland te expanderen. Duitsland, Frankrijk en Engeland zijn in trek, terwijl Scandinaviƫ interessanter is. Dat meldt exportorganisatie Salesupply.

“Steeds meer Nederlandse webwinkels zijn zich afgelopen jaar gaan oriĆ«nteren op buitenlandse expansie omdat de grote groei er hier uit is”, vertelt landenbaas van Salessupply, Jeroen Leenders aan Emerce.nl. Leenders, die Nederlandse bedrijven naar het buitenland helpt, concludeert dit op basis van de plannen voor internationalisering die hij afgelopen jaar zag.

Schaalvoordelen
De interesse voor buitenlandse uitrol is in korte tijd verdubbeld. Hij verklaart: “De bedrijven die bij ons aankloppen, vinden de Nederlandse markt te klein. De grote groei is er hier uit. Nederland is een goede markt, maar ze kunnen hier geen schaalvoordelen realiseren. Daarnaast zie ik ook dat steeds meer online shops vanaf het begin al een internationale focus hebben. De internationale instelling van een platform als Magento helpt daar natuurlijk bij.”

Scandinaviƫ
Volgens de exportexpert willen de meeste bedrijven uitbreiden naar Duitsland omdat de taal en cultuur overeenkomen met de Nederlandse, maar ook omdat Duitsland al lang de grootste handelspartner is. Het is volgens Leenders niet per definitie een goede keuze is, omdat de e-commercemarkt in het oosten voor grote delen in handen is van grootgrutters Amazon, eBay, Neckermann en Otto. Ook Engeland en Frankrijk zijn in trekt. Hij merkt op: “Verrassend weinig mensen denken aan ScandinaviĆ«. Online bestellen is daar helemaal ingeburgerd, de breedbandpenetratie is hoog en het prijsniveau ligt hoger dan in Nederland. Een Nederlandse ondernemer kan daar dus snel concurrerend zijn.”

Over Salessupply
Salessupply beschikt over negen kantoren in negen EU-landen met expertise op het gebied van logistiek, juridische zaken, marketing en taal. In 2011 zette het bedrijf een miljoen euro om en in de omringende landen bijna evenveel. Klanten zijn Omoda, Greetz, Fonq, StateOfArt en Repeat Cashmere.