TOP

Meer internationale bezoekers naar de Pitti Uomo

De mannenmodebeurs Pitti Uomo verwelkomde de afgelopen editie 9 procent meer internationale bezoekers. De beurs vond vorige week dinsdag 11 tot en met 14 januari plaats in Florence.

In totaal bezochten zo’n 30.000 modeprofessionals de modebeurs, waarvan ongeveer 23.200 uit Italië zelf en zo’n  7.700 uit honderd verschillende landen. De meeste internationale bezoekers kwamen uit Duitsland, gevolgd door Japanners (+23%), Spanje (+17%), U.K. (+27%), Frankrijk (+11%), Turkije (+ 20 %), Zuid Korea (+ 24%) en Rusland (+ 40%).  Over het aantal Nederlandse bezoekers zijn deze keer geen cijfers bekend gemaakt.

Recessie
De stemming op de beurs was redelijk positief ondanks de nog steeds voelbare gevolgen van de recessie. Zo moeten in Italië kleine zelfstandigen nog steeds hun deuren sluiten, omdat consumenten hun handen op de knip houden. Deze terughoudendheid is ook terug te zien in de collecties van de merken, waar merken eerder vanuit historisch oogpunt ontwerpen dan vanuit een toekomstige visie.

Reactie
Sales director van G-STAR RAW Peter Danckaerts reageert in een persbericht van de beursorganisatie: ‘De Pitti Immagine Uomo is de belangrijkste internationale mannenmodebeurs en het is dan ook een must om hier te zijn. Ook denk ik dat onze collectie precies het gevoel weergeeft wat je hier ziet: casual-sport waarbij stijl en vorm belangrijk is.”

Lees alles over de trends op de Pitti Uomo in Textilia nummer 7. In de mannenmodespecial die vrijdag uitkomt, vertelt directeur Angelique Westerhof van de Dutch Fashion Foundation over de promotie van de Nederlands designers Avelon, Ehud en Ado Les Scents op deze beurs.