TOP

Maatpakkenlabel Critisized: “Ondernemen is elkaar dingen gunnen”

Alessandro Lopes Joia en Wanissa Phromson van maatpakkenbedrijf Critisized waren alles behalve blij toen Hogeschool Rotterdam, waar ze nota bene zijn opgeleid, koos voor een samenwerking met Suitsupply. “Ondernemen is ook elkaar dingen gunnen.”

Textilia sprak met Alessandro Lopes Joia, mede-oprichter van het Rotterdamse maatpakkenlabel Critisized.

Waarom zijn jullie begonnen met Critisized?

“Mijn compagnon Wanissa Phromson en ik zijn 3,5 jaar geleden begonnen omdat wij voor young professionals een kledinglijn wilden introduceren waarmee zij hun eigen stijl konden creëren tegen een betaalbare prijs. Tijdens onze studie Small Business en Retailmanagement konden we dat niet echt vinden, dus zijn in die periode met ons bedrijfje gestart. Na onze studies zijn we in een volwassen vorm verder gegaan met Critisized. We werken momenteel vanuit een atelier in het chique Scheepsvaartkwartier in Rotterdam. Klanten komen daar op afspraak en laten zich een maatpak aanmeten. Dat kan dus gaan om een pak voor op kantoor, maar we zien de young professionals ook terug als ze gaan trouwen.”

En, hoe gaat het? 

“Goed. Dankzij een groep van ambassadeurs die we vanaf het begin om ons  heen hebben verzameld, zijn we steeds groter geworden. Die groep bestaat uit mannen, uit Rotterdam en omgeving, die ons een warm hart toedragen. Zij zagen vanaf dag een dat wij een sterke visie hebben op het ondernemerschap en het kleden van mensen, waardoor ze ons gewoon willen steunen. En die groep wordt alsmaar groter. behalve veel nieuwe klanten heeft dit idee van ambassadeurs ons ook veel samenwerkingen opgeleverd. Zo hebben we winacties gedaan Axe en Gilette, dankzij een van onze klanten die bij Unilever werkt.”

Wie zijn de mannen die bij jullie komen?

 “Het merendeel van onze klantenkring bestaat uit young professionals tussen de 25 en 35 jaar oud. Daarnaast krijgen we ook veel mannen die gaan trouwen over de vloer. We zijn eigenlijk begonnen voor die young professionals, maar al gauw merkten we dat die mannen ook terugkwamen wanneer zij wilden gaan trouwen. Dus nu kleden we mannen in verschillende fases van hun leven.”

Critisized2

Onlangs kwamen jullie in de media door een voorval met Hogeschool Rotterdam en Suitsupply. Waar ging dat precies over? 

“Hogeschool Rotterdam, waar wij hebben gestudeerd, is een samenwerking aangegaan met Suitsupply in plaats van met ons. De pijn zat ‘m er vooral in dat we al een hele tijd bezig zijn om samen met Hogeschool Rotterdam studenten te laten professionaliseren, maar door verschillende besluitvormingen is dat niet doorgegaan. Ik denk dat er, niet alleen bij dit soort onderwijsinstellingen, maar ook in Rotterdam in het algemeen een echte ondernemerscultuur ontbreekt. Ondernemen betekent ook elkaar dingen gunnen. Alle klanten die hier binnen komen, kunnen net zo goed naar Suitsupply gaan, maar ze zien twee ondernemers met een visie, een verhaal en gunnen ons het succes. Wij willen graag met anderen groeien; we willen niet alleen maar nemen, maar ook geven. Ons doel is om met zijn allen een lokale economie te creëren.”

Wat maakt jullie nog meer anders dan jullie concurrenten?

“Een bedrijf als Suitsupply verkoopt confectiekleding die ze vermaken. Daar is niks mis mee, en ook met hun stoffen is weinig mis. Maar het is vooral bedoeld voor de gemiddelde man. Wij krijgen klanten over de vloer die een lastigere maat hebben of op zoek zijn naar een pak die ze volledig kunnen customizen. Bij ons kun je de voering kiezen, het aantal knopen etcetera. Ook staan wij in nauw contact met onze klanten. We nodigen ze regelmatig uit in een informele setting, bijvoorbeeld een borrel, om te praten waar ze behoefte aan hebben. Vaak krijgen we positieve reacties, maar soms ook negatieve en daar leren we altijd enorm van.”

Jullie hebben maatpakken vanaf 379 euro. Hoe houden jullie die prijs zo laag?

“Ten eerste hebben we geen winkel. We zitten in een ruimte die eruit ziet als een Oud-Engelse woonkamer. De reden dat we daarvoor hebben gekozen, is dat we niet meer voorraden willen blijven zitten. We maken goede afspraken met leveranciers, zodat we niet veel meer stof inkopen dan we zullen gebruiken. In tegenstelling tot veel andere tailors van deze tijd, die vanuit het vak zijn begonnen, zijn wij van nature echte ondernemers. We weten hoe we kosten moeten besparen en hebben een goede strategie gehanteerd. En dat heeft tot nu toe zijn vruchten afgeworpen.”