TOP

Louis Vuitton heeft hoogste merkwaarde, toekomst Invito onzeker en topman Hunkemöller vertrekt

De failliete schoenenketen Invito keert voorlopig niet terug in de winkelstraat, blijkt uit het eerste verslag van de curator. Verder houdt de topman van Hunkemöller het na bijna vijftien jaar voor gezien en heeft modehuis Louis Vuitton de hoogste merkwaarde van alle luxe modemerken. Meer lees je in het nieuwsoverzicht van 15 juni.

credit beeld Philip Mountford: Hunkemöller

Nog geen doorstart voor Invito

Invito keert voorlopig niet terug in de winkelstraat. Er is nog geen zicht op een doorstart, zo blijkt uit het eerste verslag van de curator, na het faillissement van de laatste twee winkels van de schoenenketen in mei. Het schoenenbedrijf was onderdeel van Passato Beheer B.V. (voorheen Invito Beheer B.V.). De holding ging in april failliet, zo blijkt uit het eerste verslag van curator Matthijs Steenpoorte, met als gevolg dat de exploitatie van de vestigingen in Arnhem en Nijmegen werd gestaakt. Daarop vroeg eigenaar Peter van den Hurk ook het faillissement aan voor de winkels zelf, meldt Schoenvisie.

Invito kampte volgens Van den Hurk met de naweeën van de pandemie. Tijdens de coronajaren werd weinig tot geen omzet gedraaid, een achterstand die vanaf 2022 moesten worden ingelopen om voortzetting van de mode- en schoenenketen te rechtvaardigen. Dat lukte niet, de winkels bleven verlies draaien. Dat kwam deels door een verouderde voorraad die geen inkomsten meer opleverde, en omdat het bedrijf noodgedwongen vestigingen moest sluiten door personeelstekorten. Ook de stijgende huurprijzen drukten op de rentabiliteit.

Louis Vuitton meest waardevolle modemerk

Het Franse modehuis Louis Vuitton heeft de hoogste merkwaarde van alle luxe modelabels ter wereld, aldus het lijstje Brand Finance Luxury & Premium samengesteld door Brand Finance. Het modehuis staat met een waarde van 26,3 miljard euro op plek 2 van de opsomming. De lijst wordt aangevoerd door het Duitse automerk Porsche dat volgens de consultants van Brand Finance een merkwaarde heeft van 36,8 miljard dollar. De rest van de top 5 bestaat uit louter modehuizen want op plek 3 tot en met 5 vinden we achtereenvolgend Chanel (€19,4 miljard), Gucci (€17,8 miljard) en Hermès (€14,1 miljard). De top 10 wordt verder aangevuld door de usual suspects Dior, Cartier, Rolex, Tiffany en Ferrari.

CEO Hunkemoller vertrekt na 15 jaar

Philip Mountford vertrekt per 31 januari 2024 als CEO bij Hunkemöller. Dit maakt de Brit bekend op zijn Linkedin-pagina. Mountford staat al ruim 14 jaar aan het hoofd van Hunkemöller, maar vindt het nu tijd om ruimte te maken voor de nieuwe generatie. Wie zijn opvolger wordt, is nog niet bekend. Onder leiding van Mountford werd Hunkemöller omgeturnd van lokale speler in de Benelux naar een internationaal miljoenenbedrijf. Toen hij in 2009 begon had de keten 350 winkels in de Benelux en Frankrijk, met 200 miljoen euro omzet. Inmiddels heeft Hunkemöller zo’n 900 winkels in ruim 20 landen en een omzet van zo’n 750 miljoen euro.