TOP

Lost sales: winkeliers laten 11,3% van de bezoekers lopen

Nederlandse winkeliers lopen jaarlijks honderden miljoenen euro's mis, doordat ze consumenten die iets willen kopen onverrichter zaken het pand laten verlaten. Dat blikt uit onderzoek van Q&A Research & Consultancy.

Uit het onderzoek van Q&A blijkt dat er weliswaar minder bezoekers zijn in de winkels, maar dat de koopintentie aanzienlijk is toegenomen vergeleken met 2007. Toch gaat nog steeds een aanzienlijk deel van deze bezoekers met koopintentie, zonder aankoop de winkel weer uit. Winkeliers zouden het aantal kopende klanten zelfs kunnen laten stijgen met 11,3%. Vooral in de elektronicabranche (16,7%) en de modebranche (15,4%) valt veel te winnen volgens de onderzoekers.  

 

€1,4 miljard

Mensen kochten niks omdat ze bijvoorbeeld het product niet konden vinden, omdat ze niet geholpen werden, omdat de rijen voor de kassa te lang waren of omdat de producten te duur bleken. De oplossing ligt vooral in een omschakeling in denken bij het winkelpersoneel en het benaderen van de klant.

Volgens Frank Quix, directeur van Q&A Research & Consultancy, vraagt de winkelvloer juist nu de volle aandacht. “De onderzochte bedrijven laten bijna 1,4 miljard euro liggen. Dit is geen extra omzet in de markt, maar bij verbetering van de resultaten door de onderzochte bedrijven, zou dit  ten koste gaan van de concurrentie.”

Het onderzoek naar deze zogenoemde Lost Sales deed onderzoeksbureau Q&A samen met Motus Retailisten. Het onderzoek werd gedurende de eerste vijf maanden van 2010 uitgevoerd bij 63 vestigingen van 29 winkelketens uit vijf verschillende branches, onder andere bij Van Haren, We, Ziengs, Bruna, Dixons, Gamma, Horbach en Media Markt.