TOP

Interview Lucel van den Hoeven (Modefabriek) over beursversnippering

In Textilia 12 vindt marketingmanager Caroline van der Heijden van vrouwenmodemerk Not the Same het jammer dat de beurzen versnipperen, maar ze blijven belangrijk om een merk te profileren. Wat zegt expert Lucel van den Hoeven, general manager van de Modefabriek hierover?

“Het is begrijpelijk dat merken graag op beurzen staan die vroeg in het seizoen plaatsvinden. Dat heeft met de inkoopbudgetten van de ondernemers te maken. Alleen is het onmogelijk om beurzen steeds maar weer vroeger te organiseren. Je krijgt dan een sneeuwbaleffect: iedereen zet steeds vroeger in, waardoor het seizoen én het probleem naar voren verschuift.

“Naast een plek om collecties te orderen, is een modebeurs de plaats bij uitstek om contact te hebben met klanten, importeurs en agenten. Ik zag ooit een stand van Paul Smith in Parijs, waar slechts één jasje over een stoel hing. Dat was een duidelijk signaal dat het vooral om de ontmoeting met klanten gaat.

Wachtlijsten
De Modefabriek kent ook wachtlijsten, maar dat is onoverkomelijk. Soms overlappen merken in hetzelfde segment elkaar te veel en dan moeten er keuzes worden gemaakt. Wat merken kunnen doen om onze aandacht te trekken? Bedenk een onderscheidend en opvallend concept, iets waar nog niemand mee is gekomen. Dat hoeft niet per se een stand te zijn met je modecollecties, maar kan ook een expositie zijn of een restaurant waar de bediening in jouw kleding is gestoken. Over goede en slechte plaatsen op de beursvloer: die zijn er bij ons niet. Uit onderzoek blijkt dat bezoekers overal naartoe gaan, ongeacht positionering van de stands.”