TOP

Label to watch: mannenmodemerk Futura [Interview]

Na een studie aan het prestigieuze mode-instituut Central St. Martins in Londen is Anne Bosman, samen met jeugdvriend Tom Renema, gestart met een eigen mannenmodelabel: Futura.

Hoe is Futura ontstaan?

Anne Bosman: “Vorig jaar kwam ik mijn jeugdvriend Tom Renema min of meer bij toeval tegen in Londen, waar ik net klaar was met mijn studie aan Central St. Martins. Als zeventienjarigen droomden we al over een eigen label en die droom bleken we nog steeds te hebben. Ook zaten we nog op dezelfde lijn qua smaak en visie. Tom heeft dankzij zijn studie International Business Management verstand van de zakelijke kant, ik heb net een hele goede opleiding aan één van de beste mode-instituten ter wereld gehad. Toen hadden we zoiets van: laten we het gewoon doen.”

Je liep stage bij Christopher Kane en Viktor & Rolf. Wilde je niet liever bij zo’n groot label werken?

“Nee, ik wilde juist graag voor mezelf beginnen. Voor mijn gevoel heb ik ook al genoeg ervaring opgedaan op dit te kunnen. Overigens begint bij iedereen uit mijn klas voor zichzelf. In Londen doe je veel sneller contacten op dan in Nederland, zo wist ik al meteen wie ik moest benaderen voor de stoffen en productie.”

Kun je iets over de collectie vertellen?

“De zomercollectie voor 2015 heet ‘Plane Bikers’ en bestaat uit acht shirts, zes jacks, twee truien, twee jassen en één jeans. De inspiratie komt van een familiefoto uit de jaren ’80 van Tom’s oom, die tegen een vliegtuig leunt in een oversized denim look. Dat vonden we allebei een geweldig beeld. Qua materialen hebben we onder andere Italiaans pima katoen, 14 oz. Japanse Toyoshima denim en biologische en gerecyclede jersey katoen. De prints zijn met de hand gezeefdrukt. De focus ligt op mooie materialen en een cleane, frisse look. De prijzen variëren van 40 euro voor een T-shirt tot 300 euro voor een jack.”

Heel iets anders dan de kleurrijke collectie waar je in 2012 de publieksprijs van de H&M Design Award mee won.

“Klopt. Misschien ben ik zelf ook volwassener geworden! In Arnhem werd je erg vrij gelaten, vandaar de wat speelsere collectie. In Londen was het allemaal wat strakker en meer ‘fashion’, daar kreeg je gastcolleges van mensen van Lanvin en Dior Homme. Hier heb ik ontzettend veel van geleerd, vooral hoe je de perfecte basisitems maakt.”

Hoe geven jullie Futura bekendheid? 

“We zijn afgelopen maand op de Bread & Butter in Berlijn en Modefabriek in Amsterdam geweest. Niet met een eigen stand, want daar hebben we geen budget voor. In plaats daarvan zijn we gewoon in onze eigen collectie over de beursvloer gelopen. Daar kregen we verrassend veel leuke reacties op, per uur werden we minimaal één keer aangesproken op onze kleding. Ook hebben we er drie potentiële winkels aan overgehouden.”

Op welke klant en winkel richten jullie je?

“Onze ideale klant is de man met de baard en koperen fiets, die net zijn baard heeft afgeschoren. De modebewuste man die volwassen is geworden en op zoek is naar een puur product. Qua winkels hopen we op de toonaangevende denim-winkels, ook zijn we in gesprek met een grote webshop. Als we volgende zomer in vijf winkels liggen, dan zijn we heel tevreden.”