TOP

Getipt: 10 vrouwenmodemerken op Modefabriek juli 2023

Modefabriek zet komende zomer groter in op vrouwenmode, met name in het hogere segment. En dat levert genoeg nieuwtjes op van merken die hun collectie presenteren op 9 en 10 juli 2023. Tien vrouwenmodemerken uitgelicht.

Op zondag 9 en maandag 10 juli 2023 kunnen we weer inspiratie opdoen op Modefabriek in Amsterdam. De focus ligt deze editie nog meer op vrouwenmode dan voorheen, want er is dit keer geen apart mannenmodesegment. Mannenmode is alleen nog te zien in de sectie voor merken die een collectie voor mannen en vrouwen brengen. De kindermodeafdeling is er deze editie wél weer bij. In totaal meer dan 350 merken hebben zich aangemeld voor de beurs, waarvan we er elke week een aantal uitlichten. Zij staan voor het eerst op Modefabriek, maken een comeback op de beurs of werken met een nieuwe vertegenwoordiging in Nederland. Deze week tien vrouwenmodemerken die de moeite waard zijn om een bezoekje te brengen.

Abrand

Abrand noemt zichzelf het jeansmerk voor de volgende generatie en brengt dan ook een jonge collectie voor vrouwen (en er is ook een mannenlijn). Het Australische merk voegt geen extra details toe aan de collectie omdat het gelooft dat de kleding cool wordt gemaakt door de drager. De focus ligt daarbij vooral op denim items, aangevuld met tops en T-shirts. Het merk werkt met premium stoffen, flatterende pasvormen en authentieke wassingen. Abrand is nieuw op de Nederlandse markt en na een eerste testfase is het klaar om zich te presenteren aan Nederlandse en Belgische retailers.

Herskind

Het Deense modemerk Herskind werd in 2018 opgericht door ontwerper Birgitte Herskind en is in korte tijd uitgegroeid tot een belangrijke speler in de Scandinavische mode. Het DNA van Herskind bestaat uit maatwerk, pasvorm en kwaliteit in combinatie met een natuurlijk kleurenpalet. Ook duurzaamheid is een belangrijke pijler. De gebruikte stoffen zijn voor een groot deel duurzaam, overproductie wordt voorkomen en de focus ligt op kwalitatieve tijdloze items die een lange levenscyclus hebben.

Dea Kudibal

Dea Kudibal is niet nieuw op Modefabriek, maar staat wel voor het eerst op het platform The Fashion Gallery. Het Deense merk begon twintig jaar geleden met een collectie sjaals van vintage stoffen. In 2008 werd de kledinglijn gelanceerd met vrouwelijke prints, speelse kleuren en flatterende silhouetten. Kenmerkend is het gebruik van stretchzijde, die niet meer weg te denken is uit de collecties. Een fascinatie voor de etnische cultuur ligt ten grondslag aan de identiteit van het merk. De look is verfijnd, luxe en vrouwelijk, met opvallende details.

Imperial

Het Italiaanse vrouwenmodemerk Imperial bestaat al sinds 1978 en is misschien wel een van de eerste fast fashionmerken. De belangrijkste kracht is het vermogen om de nieuwste trends te volgen en snel nieuwe collecties te creëren. De Imperial Group is behalve van Imperial ook eigenaar van de merken Please en Dixie. Alle drie de merken zij op Modefabriek te zien. De groep werkt niet meer met agenten en neemt de verkoop in de Benelux in eigen hand. Hiervoor werd in juli 2022 een nieuwe showroom geopend in Antwerpen.

Juicy Couture

LA lifestylemerk Juicy Couture was in de zero’s ongekend populair met de gekleurde velours joggingpakken. Het velours pak werd gelanceerd in 2001, nadat het op maat was ontworpen voor Madonna. Nu maakt het label een comeback, onder andere met een nieuwe, gerecyclede versie van het iconische velours pak. Deze is uitgevoerd in een mix van gerecycled velours en organisch katoen, met een nieuw logo. De velours pakken zijn er in 15 kleuren en de taille van de broeken is nu minder laag dan vroeger. De relaunch komt na het succes van de samenwerking tussen Juicy Couture en Ganni vorig jaar.

Les Tricots d’O

De O in de merknaam van Les Tricots d’O staat voor Odette én voor een Ode aan vrouwelijke sensualiteit en kracht. Odette is het alter-ego en de tweede naam van Nathalie, de vrouw achter het Belgische knitwearmerk. Op haar ziekbed begon ze te breien om kleur te geven aan moeilijke dagen. De rode draad is de liefde voor kleur om een positieve boodschap de wereld in te sturen. De collectie handgemaakte breisels wordt uitgebreid met een volledige machinaal gemaakte lijn. Het merk is niet nieuw op Modefabriek, waar het eerder door agenten werd gepresenteerd. Maar sinds vorig jaar heeft het merk de verkoop voor de Benelux in eigen hand genomen vanuit de showroom in Antwerpen.

M.A.B.E.

M.A.B.E. staat voor: Making apparel beautiful and effortless. Het merk is afkomstig uit Londen en de collectie wordt handgemaakt in India. Het zomerlabel mijdt seizoenstrends en gaat voor duurzaamheid en authenticiteit. De collectie laat zich het beste typeren als tijdloze stijl en relaxte elegantie. De collectie wordt al verkocht bij toonaangevende winkels als Merci in Parijs en het merk is populair op Ibiza, de Hamptons, Miami en de Bahama’s. Sinds 2022 is B-Labels Fashion Agency de nieuwe agent voor de Benelux. Het merk is voor het eerst te vinden op Modefabriek en wel op The Fashion Gallery.

Neuw

Neuw is een premium denimmerk met wortels in Melbourne en Stockholm dat zich laat inspireren door hedendaagse kunst, muziek en vintage design. Het merk werd in 2009 opgericht door drie vrienden en de naam is een eerbetoon aan de Neuwlandstraat in Brussel, waar creatief directeur en medeoprichter Pär Lundqvist woonde en een vintage denimcollectie verzamelde. Kenmerkende aan de duurzame jeans is onder andere de Fob Ring die aan de rechter riemlus van elke jeans hangt. Een verwijzing naar het zakhorloge dat Pär van zijn opa kreeg en die hij in de voorzak van zijn favoriete spijkerbroek bewaarde, vastgemaakt met de ketting aan de riemlus. Andere kenmerken zijn de reparatiesteek op de rechter achterzak en de naad onderaan de achterpijpen.

Nimo with Love

Nimo with Love is het merk van de Duitse ontwerper, retailer en influencer Nicole Mohrmann. Zij heeft een voorliefde voor kleuren en prints van verschillende etnische afkomst. Toen ze in 2009 voor haar winkels op zoek was naar verfijnde maar betaalbare resortkleding en vervolgens een reis maakte naar India ontstond haar merk. Het merk maakt stukken die opvallen en de aandacht trekken. Elk kledingstuk wordt met de hand gemaakt, met details zoals kralen en borduurwerk. Verantwoorde productie en duurzame stoffen staan daarbij hoog in het vaandel.

Stella Forest

Het Franse vrouwenmodemerk Stella Forest werd 20 jaar geleden opgericht door Christel Bonifatius. Centraal in de ontwerpen staan comfort, persoonlijkheid en durf. Kenmerkend zijn de vloeiende jurken, gestructureerde jassen, kimono’s en oversized overhemden. Ze maakt kleding die beweegt, die nooit op dezelfde manier valt, stukken die zich aanpassen aan het leven van vrouwen. Elk kledingstuk is gemaakt om lang mee te gaan, te evolueren en door te geven. Ook hier is India een belangrijke inspiratiebron en in de collectie vind je handwerk zoals knopen, vlechten en borduren.