TOP

Een sustainable super shirt? Van Harper wil dit graag in de collectie

Het jonge Nederlandse mannenmodelabel Van Harper steekt de ambities niet onder stoelen of banken. De shirtspecialist wil het perfecte alledaagse shirt bieden dat tevens duurzaam geproduceerd is. “Het is niet meer van deze tijd om het belang van duurzaamheid te ontkennen.”

Foto’s: Van Harper

‘Wij zijn geen modebedrijf’, stelt Van Harper onomwonden op diens website. Maar wat is het dan wel, als het niet als zodanig gedefinieerd wil worden? Het merk legt vervolgens uit dat Van Harper niet als andere mode-ondernemingen gedreven wil worden door winst. Brandmanager Luke van Schaik nuanceert: “Eigenlijk moet het zijn: ‘we zijn niet zomaar een modebedrijf’, want natuurlijk zijn we dit wel. Het gaat ons erom een kwalitatief en duurzaam product voor een eerlijke prijs te bieden.”

Verademing

Volgens Van Schaik, verbonden aan de modegroep Lexson – dat tevens mede-eigenaar van het merk is – is Van Harper al een heel eind in dit streven. “We gaan er volle bak voor, op allerlei fronten. Dit voorjaar ben ik in de fabriek in Portugal geweest en dat was een verademing. Het was er schoon, er waren mooie werkplekken met geavanceerde machines, mensen werken er met een glimlach en niet meer dan acht uur per dag. Dat gun je iedereen. En dat is zoals het hoort.” 

Buitengewone kwaliteit

Een ander in het oog springend statement op de site is ‘exceptional quality’; de kwaliteit is buitengewoon, aldus het jonge mannenmodelabel. Onder het mom van ‘buy less, buy better’ wil het tijdloze, kwalitatieve producten bieden. Het zijn duidelijke woorden die barsten van ambitie, maar die ook getuigen van oog voor een van de meest actuele thema’s in de markt. Op dit vlak worden volgens Van Schaik aardige stappen gemaakt. “We produceren in fabrieken waar grote vooraanstaande merken ook hun collecties laten maken. En dat zie je eraan af. De stoffen zijn mooi rijk, niet doorschijnend en het logo, de stiksels en de afwerkingen zijn smaakvol verwerkt. Je ziet aan alles dat het luxe uitstraalt.”   

Concessie

Daarbij wordt voor de shirts organisch katoen (GOTS-gecertificeerd) gebruikt, waarvoor 88 procent minder water en 62 procent minder energie wordt ingezet. De items worden vervolgens ingepakt in biologisch afbreekbare verpakkingen. Verder wordt één procent van de omzet geïnvesteerd in onze planeet, door bomen te planten. “Dat klinkt als weinig, maar bedenk dat alles wat je als start-up niet in je bedrijf stopt een concessie is”, zegt Van Schaik. Van Harper heeft het ervoor over en maakt bewust deze keuze. “Uiteindelijk moeten we daar in de branche allemaal mee bezig zijn. Het is niet meer van deze tijd om het belang van duurzaamheid te ontkennen. De bewustwording groeit in de markt en bij de consument. Het nieuwe ondernemen wordt steeds belangrijker.”

Oxford-shirts

Hoewel Van Harper aanvankelijk startte met meer productgroepen als T-shirts en hoodies, ligt de focus nu op hemden. Shirtspecialist The Shirtmakers is mede-eigenaar van het label, evenals Lexson, dat begin dit jaar instapte. Van Schaik: “Met Lexson hebben we een aantal uitstekende productspecialisten in huis en we kregen regelmatig de vraag waar de shirts bleven. Dus toen we Van Harper op de radar kregen was de zaak snel beklonken.” De brandmanager erkent dat de shirtmarkt ‘drukbezet’ is, maar dat er zeker kansen liggen. “Wat betreft Oxford-shirts is de markt niet vol. Veel aanbieders kiezen voor dress shirts met stretch, vandaar dat de klassieke variant nog een mooie ‘open spot’ voor Van Harper is.”

Seasonal nos

Het Oxford-shirt is inmiddels verkrijgbaar in verschillende kleuren en uitvoeringen, van uni tot streep en met button-down. Negen modellen zijn verkrijgbaar via never out of stock (nos) en nog eens vier zijn onderdeel van seasonal nos. “En er komen regelmatig nieuwe seasonal kleuren bij. Voordeel hiervan is dat retailers de shirts het hele jaar door kunnen aanbieden en wij een goede voorraadpositie en dus weinig risico bieden. De eerste reacties hierop zijn in ieder geval veelbelovend. Sowieso worden het verhaal en de collectie goed opgepakt in de winkels.” 

Verlanglijstje

Maar er zijn meer ambities. Zo werkt Van Harper aan uitbreiding van de collectie. Voor zomer 2024 introduceert het onder andere knitted piqué, stretchkatoen en zomers linnen. “Er staat zoveel op mijn verlanglijstje. We willen een tijdloos, kwalitatief product bieden. Het perfecte alledaagse shirt, dat mannen aankunnen als ze hun kinderen naar school brengen, naar het werk gaan of als ze een borrel gaan drinken. Een shirt is altijd goed en nooit uit de mode. Dat maakt het zo’n sterk product. De vraag blijft en wij willen hem zo ongelofelijk goed maken, dat ze nooit afgeprijsd hoeven te worden. Een sustainable super shirt, dat op meerdere manieren duurzaam is.”    

4X duurzaam met Van Harper

Bomen planten – Van Harper strijdt samen met de non-profitorganisatie Justdiggit voor een groenere aarde. Eén procent van de omzet wordt gereserveerd voor het planten van bomen.

Gecertificeerde materialen – Het merk kiest voor materialen die de minst mogelijke impact op het milieu hebben. Het organische katoen is GOTS-gecertificceerd.

Verpakkingen – De shirts worden geleverd in biologisch afbreekbare verpakkingen van mais. De dozen zijn FCS-gecertificeerd, waar de labels op zijn geprint (scheelt weer papier).

Groene logistiek – In de opslag zijn er tal van duurzame oplossingen. Van zonnepanelen en een slim opslagsysteem tot robots die op groene energie (van de zonnepanelen) draaien.