TOP

Europese wetgeving arbeidsomstandigheden, Freebird lanceert shop-in-shops, New Yorker heropent flagshipstore

Het Europees Parlement heeft ingestemd met wetgeving rond de arbeidsomstandigheden bij productie buiten Europa. Vrouwenmodemerk Freebird lanceert een shop-in-shopconcept. En New Yorker heropent de flink uitgebreide flagshipstore in Amsterdam als grootste winkel wereldwijd. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 6 juni.

Beeld: New Yorker

Europese wetgeving arbeidsomstandigheden productie

Het Donderdag heeft het Europees Parlement heeft donderdag ingestemd met wetgeving rond de arbeidsomstandigheden bij productie buiten Europa. Dat schrijft het Algemeen Dagblad. Bedrijven worden verplicht om ál de negatieve impact van hun activiteiten op mensenrechten en het milieu in kaart te brengen, te rapporteren en zo mogelijk te beëindigen. De nieuwe regels verplichten bedrijven ook om in gesprek te gaan met degenen die door hun acties worden getroffen, zoals mensenrechten- en milieuactivisten. Ze moeten een klachtenprocedure invoeren en regelmatig de effectiviteit van hun ‘due diligence’-beleid controleren.

De regels gaan gelden voor bedrijven die producten op de Europese markt brengen en voor Europese bedrijven die in andere landen investeringen doen. Op overtredingen kunnen boetes staan tot 5 procent van de internationale jaaromzet. Overigens is de wet er nog niet met de goedkeuring van het parlement. Nu moeten vertegenwoordigers van het parlement en de 27 EU lidstaten, die ieder hun eigen standpunten hebben, samen met de Europese Commissie om de tafel om tot een compromis te komen.

Freebird lanceert shop-in-shops

Het Nederlandse vrouwenmodemerk Freebird start met een shop-in-shopconcept voor retailers. Kenmerkend zijn de ronde, vrouwelijke vormen en de poederroze kleur die voor alle meubels als hoofdkleur is gebruikt in combinatie met een afwerking van messing. Voor de ‘bold touch’, die ook in de collectie te vinden is, wordt er gebruik gemaakt van een led logo in fluor roze. Alle kleuren van het shop interieur komen samen in een degradé spiegel.

Freebird rolt het shop-in-shop concept dit jaar uit in Nederland, maar ziet in de nabije toekomst ook mogelijkheden voor shops in België, Duitsland en Frankrijk. In de shops zullen ter versterking van de merkbeleving events georganiseerd worden in samenwerking met de retailer waarin de Freebird Moments centraal staan. Freebird werd in 2016 gelanceerd door Rob Groenteman van modeagentschap Blosh. In eerste instantie met alleen jurken in de collectie, maar inmiddels met een volwaardige collectie waarbij de jurk de ultieme showstopper blijft. Het merk speelt in op belangrijke momenten (de Freebird Moments) zoals bruiloften, verjaardagen, babyshowers en festivals.

New Yorker heropent flagshipstore in Amsterdam

New Yorker viert op donderdag 8 juni de facelift en uitbreiding van de winkel aan de Nieuwendijk in Amsterdam. Voor de nieuwe winkel is de ondergelegen winkelruimte bij de bestaande ruimte getrokken, die tijdelijk verhuurd was aan de Koopman en voorheen aan H&M. De nieuwe flagshipstore van New Yorker is na de uitbreiding wereldwijd de grootste winkel van de Duitse retailer. Op twee verdiepingen heeft de retailer hier meer dan 3.200 vierkante meter winkelruimte. De verkoopt uitsluitend eigen merken voor jongens en meiden. New Yorker is sinds 2005 in Nederland actief, toen het eerste filiaal werd geopend in Apeldoorn. Inmiddels zijn er een twintigtal winkels in Nederland.

Vakantiegeld leidt tot bestelpiek én vertraging bij PostNL

PostNL heeft te maken met vertragingen bij het bezorgen en retourneren van pakketten, meldt Nu.nl. Er is altijd sprake van een bestelpiek in mei doordat vakantiegeld gestort wordt en mensen lange weekenden vrij hebben vanwege de feestdagen, maar er wordt dit jaar nog meer besteld dan verwacht. PostNL heeft maatregelen genomen om de achterstand in te lopen. Zo heeft bezorging voorrang op retouren en maken PostNL-wagens extra ritten, bijvoorbeeld in de nacht.

Inflatie stijgt naar 6,1 procent in mei

Consumentengoederen en -diensten waren in mei 6,1 procent duurder dan in dezelfde maand een jaar eerder, meldt het CBS. In april was de inflatie 5,2 procent. De prijzen voor consumenten stegen in mei 2023 met 0,2 procent ten opzichte van april. Het prijspeil was in de afgelopen twaalf maanden het hoogst in oktober 2022. Daarna was de trend tot februari 2023 dalend. Vanaf februari zijn de prijzen vier maanden op rij gestegen.