TOP

Interview: Perfectlybasics.nl

Webwinkel Perfectlybasics.nl bestaat vijf jaar. Mede-eigenaar Peter Blaas vertelt over de beginperiode en over de plannen van de toekomst.

Wanneer ben je op het idee gekomen om een webshop te openen?: “In 2000 hadden mijn vrouw Birgit en ik de modewebsite fashionmission.nl waar we beetje als hobby aan werkten. We kregen op een gegeven moment zoveel bezoekers, dat het ons logisch leek om er een webwinkel aan te koppelen. In die tijd bouwde ik als zzp’er sites voor het MKB en samen met mijn compagnon Matthijs Zonneveld heb ik in vijf jaar geleden perfectlybasics.nl in elkaar gezet. Zelf heb ik geen moderetailachtergrond, maar Birgit heeft van alles in de mode gedaan.”

Wat was het zetje om daadwerkelijk te beginnen?: “Vijf jaar geleden was het nog heel raar om online te shoppen. Wij dachten dat de grootste online behoefte zou gaan zitten in basiskleding, omdat je dat vaak niet hoeft te passen om te weten of het goed staat. De mensen om ons heen waren behoorlijk sceptisch toen we begonnen want: wie koopt er nou kleding online? We hebben alles zelf gedaan. De site hebben we zelf gebouwd, we werkten vanuit huis en we fotografeerden de modellen bij ons thuis. We hebben vanaf de start professionele modellen gebruikt, daar gaven we wel geld aan uit. Alles wat we verdienden, ging direct terug in het bedrijf.”

Wat is het eerste label dat je inkocht? Waarom dat label?:Filippa K was het eerste label dat we online mochten verkopen. We wilden het merk heel graag omdat het bekend staat om de prachtige basisitems. We gingen op inkoop met 5000 euro spaargeld, maar gaven daar 20.000 euro uit omdat we ook de rest van de collectie inkochten.”

Wat is de rode draad in je assortiment?: “Basics zijn de rode draad. Maar basics in de breedste zin van het woord. Dus niet per se simpel, nee het moeten items zijn die de basis van je garderobe vormen, waar je meer dan een seizoen mee doet. Luxe stoffen van hoge kwaliteit. Het moet een feestje zijn als je het pakje thuis openmaakt. We verkopen bijvoorbeeld de tweede lijn van Missoni, dat zijn niet bepaald basisstukken, maar wel mooie jurken waar je lang mee doet.”

Waarmee denk je je te onderscheiden van andere webshops?: “Vooral met de kwaliteit van de spullen en de snelheid. Wat je vandaag bestelt, heb je morgen in huis. Ook zorgen we ervoor dat retouren binnen drie dagen zijn verwerkt, daar zit een heel serviceteam op. We hebben een grote schare fans in het buitenland; Nederlanders die in het buitenland werken of wonen. We versturen over de hele wereld en wanneer de bestelling meer dan 500 euro bedraagt, dan zijn de verzendkosten voor ons.”

Wat doe je om gevonden te worden op internet?: “Google is onze grootste vriend, we zetten al hun mogelijkheden in: betaalde plekken, generieke resultaten, noem maar op. Ook adverteren we in consumentenbladen als Red, Linda en Jacky.”

Op welke social media zijn jullie te volgen?: “Op Twitter met @perfectlybasics en op Facebook.

Jullie bestaan vijf jaar, wat zijn de toekomstplannen?: “We willen gefaseerd naar het buitenland expanderen. We zitten sinds kort in een nieuw pand op een industrieterrein in Haarlem waar verdere groei mogelijk is. Deze week krijgen we een cleanere vormgeving en vrijdag openen we onze vipshop. Deze winkel openen we op afspraak voor klanten die willen komen passen. Ook proberen we met de vipshop de zakelijke kanten aan te boren: een groep zakenvrouwen kan zich bijvoorbeeld onder het genot van een hapje en drankje laten adviseren. Plannen om een stenen winkel in een winkelstraat te openen, hebben we niet. We willen puur een online shop blijven. Herenmode gaan we uitbreiden met nieuwe merken, want we verwachten dat in de toekomst mannen ook steeds meer kleding online zullen kopen.”