TOP

Interview Nelleke Strijkers: Topshop en SPRMRKT

Nelleke Strijkers van de Amsterdamse conceptstore SPRMTKT opent op 10 juni twee shop-in-shops met collecties van Topshop. "Ik wil betaalbare kleding in de winkel brengen."

Nelleke: “We waren al een tijdje op zoek naar betaalbare kleding en lieten als optie bij toeval Topshop vallen. Vreemd maar waar, kort daarna kregen we een mailtje van de keten met de vraag of we iets meer over onze winkel wilden vertellen. Het was alsof er iets in de lucht hing, alsof ze iets hebben opgepikt. Topshop was erg enthousiast en vroeg of wij de lijnen wilden verkopen. Natuurlijk wilden we dat! Ik voelde me uiteraard best vereerd.”

De Topshop collectie
Naast exclusieve merken als Helmut Lang, Maison Margiela en Alexander Wang hangen er vanaf 10 juni dus ook de Topshoplabels Dress Up, Unique en Boutique in de rekken van SPRMRKT. Nelleke: “De prijzen (hetzelfde als in Engeland), variëren van een paar euro voor een sierraad, 30 euro voor een T-shirt tot een paar honderd euro voor een jurkje.”

Inkoopvrijheid
Elke week worden de collecties in de SPRMRKT winkels aan Rozengracht 191-193 en Willemsparkweg 168 aangevuld. Nelleke kijkt er reikhalzend naar uit: “Ik ga elke maand op inkoop in Londen. Diezelfde kledingitems liggen dan een maand later al in de winkel. Bij de andere merken die we verkopen moet ik een half jaar wachten, iets wat soms best lastig is!”   De Amsterdamse ondernemers is vrij in haar aankopen. Topshop stelt geen strenge eisen. “Ik mag kopen wat ik leuk vind. Het is niet zo dat als bijvoorbeeld de broekrok hot is, ik deze ook moet inkopen. Die laat ik dan lekker hangen.” Om het exclusiviteitsgehalte te behouden, zal de Amsterdamse modeondernemer met kleine en beperkte oplage werken.

Mannenmode
Als het concept goed loopt, dan zal Nelleke binnen twee maanden de mannencollectie in haar winkels opnemen. “Het lukt niet om alles in één keer te lanceren, daarnaast was de inkoop al gesloten.” Ze heeft haar handen vol aan het ontwerpen en bouwen van de corner waar de kleding in komt te hangen. “Ook hierin worden we helemaal vrijgelaten. Ik kan helaas nog niets vertellen over de stijl.”

Populariteit
De enorme interesse vanuit de pers, blogs en social media voor Topshop heeft haar verbaasd. “Ik wist niet dat de keten zo populair was! Ik geloof trouwens niet dat ineens heel Nederland de winkel binnen zal stormen. Waarschijnlijk komt er op den duur ook een filiaal van Topshop naar Nederland, het zou wel een logische stap zijn.”

SPRMKRT is overigens niet de eerste conceptstore waar Topshop de eigen labels onder de aandacht brengt. Colette in Paris en Helsinki Ten in de gelijknamige stad gingen de Amsterdamse winkel voor.