TOP

Interview met Blue Industry: ‘wij kunnen van meerdere walletjes eten’

Negen jaar geleden begon Rogier van Kleef samen met Maurice de Bont Blue Industry, een collectie van vijftien overhemden, nu op weg een volwaardig mannenmodelabel te worden, inclusief eerste winkel.

In de mannenmodespecial van Textilia die 1 juli verschijnt, een interview met Rogier van Kleef, ceo van Blue Industry. 

Waarom de naam Blue Industry? “Blue Industry klinkt lekker, ook in het buitenland. En we kozen voor deze naam omdat we ermee van verschillende walletjes kunnen eten: we opereren voornamelijk in de mannenmodebranche, maar door dat ‘blue’ hoopten we ook in jeanswinkels te komen liggen en dat is gebeurd.”

Langetermijnvisie

“Toen we begonnen, hadden we direct een langetermijnvisie. We  hebben er bewust voor gekozen om niet mee te gaan in de hype van de hoge boorden van destijds. We wilden geen tijdelijke successen boeken, daarom hebben we ons gefocust op modellen die de tand des tijds doorstaan.”

Groei

Dat legt Blue Industry geen windeieren. Financieel gaat het goed met het bedrijf. “Het afgelopen jaar hebben we een groei van bijna 20 procent doorgemaakt. Ook in de jaren daarvoor zijn we steeds gestaag gegroeid. Momenteel hebben we in Nederland zo’n 350 verkooppunten; voornamelijk mannenmodezaken in het midden-hoogsegment, maar ook jeans- en boetiekachtige winkels. Daarnaast hebben we een dertigtal shop-in-shops. Volgend seizoen komen daar weer een aantal bij. We moeten zelfs zorgen dat we niet té hard groeien.”

Succes

Hoe verklaart Van kleef het succes van Blue Industry? “Ik denk toch door het type product in combinatie met de prijs. Waren we 20 tot 30 procent duurder, dan zouden we toch minder vrienden hebben. Wij focussen ons daarom duidelijk op een bepaalde stijl in een bepaalde prijsklasse.”

Lees het volledige interview in de mannenmodespecial van Textilia, die op 1 juli 2016 verschijnt. Daar gaat Van Kleef verder in op de buitenlandambities, de shop-in-shop bij Only For Men, het belang van merkbeleving en hoe je dit kunt bereiken, de eigen winkel in Den Bosch en hoe de nieuwe toplijn van Blue Industry eruit gaat zien.

 


Sluit nu een Textilia Totaal Jaarabonnement af en ontvang 12 keer per jaar het blad met interviews, achtergronden en marktcijfers uit de modebranche, plus onbeperkt toegang tot alle artikelen op onze website. Ook ontvang je twee keer per jaar de kleurkaarten, speciaal voor onze abonnees samengesteld door onze trendwatchers, en krijg je korting op evenementen als de Trenddag.

Heb je geen abonnement? Bekijk hier de mogelijkheden.

bestellen-icoon