TOP

Modebeurzen in Berlijn van start

Het was voor sommige exposanten een enorm gestress om de collecties dit seizoen op tijd af te hebben voor de beurzen in Berlijn, die dit seizoen vroeger van ooit van start gingen, op 28 juni. Gelukkig was daar op de meeste stands niets meer van te merken.

Panorama Berlin had de indeling van de beurs wat omgegooid, met een duidelijkere segmentering dan voorheen. Zo zijn er nu aparte hallen voor mannenmode, jeans, plussize vrouwenmode, schoenen en accessores. De overige hallen richten zich op vrouwenmode, wat nog steeds het grootste deel van het aanbod op de beurs beslaat.  

Vroege timing

De vroege timing van de beurs bracht sommige merken de nodige hoofdbrekens voor het op tijd afkrijgen van de monstercollectie. Toch waren de meeste merken daar uiteindelijk in geslaagd, al leek de presentatie op sommige stands toch nog wel minimaal. Het Nederlandse Tramontana besloot om die reden de beurs een keer overslaan. Of deze nieuwe timing er ook  voor zorgde dat de beurs beter bezocht werd blijft afwachten. Op de eerste dag was het niet noemenswaardig drukker of rustiger op de beurs dan anders in de zomer.

Mix jeans en sport

Bij Nova Concept leek het aanbod aan denim minder dan vorig seizoen, wel was een groot aanbod aan lifestyle producten te zien. Zoals de retro tenniskoffers van het Duitse merk 70Love, de duurzame chroomvrije sneakers van Langbrett en de verzorgingsproducten voor baarden, mannenknotjes en schoenen van het Engelse Men’s Society. Daarnaast lieten jeans- en sportfashionmerken zien voor zomer 2017 diep te geloven in een mix van deze segmenten. Mavi brengt bijvoorbeeld een aardig aanbod aan zeer flexibele stretchdenim. Circle of Trust presenteert ook jeans voor vrije tijd, maar waarin je eveneens in kunt sporten.

Trends vrouwenmode

 In de vrouwenmodecollecties voor zomer 2017 valt de focus op sport op. En dan hebben we het niet over hier en daar een casual joggingbroekje of een hoodie in de collectie, maar over functionele sportitems in modecollecties. Broekenmerken als Mac en Atelier Gardeur presenteerden functionele sportleggings, die je tijdens het sporten aan kunt, maar die je ook kunt aanhouden na het sporten. Marc Cain lanceerde op de  beurs de nieuwe Fitwear-collectie: een volledige functionele sportcollectie voor de boetiek. Verder maakt jeans een duidelijke comeback: vaak versierd met borduursels en prints. Ook wordt het rood-wit-blauw thema groots opgepakt door merken, al dan niet met een marine of Frans sausje.

Aaiko Alberto Marc Cain

Aaiko, Alberto, Marc Cain

Trends jeans

Ook in het jeanssegment ligt de focus op sport. Op Premium was er in hal 2 zelfs speciale aandacht voor sportieve mode, oftewel ‘active wear’. Kleding die geschikt is voor sport en de momenten erna. Ook hier weer een uitgebreide range sporty jeans van het label Yoga Jeans. Opvallend trenditem is de uitbundig gedessineerde legging. Een andere belangrijke invloed, voor zowel jeans als sportfashion, zijn Aziatische invloeden. En dan met name in de vorm van rijk geborduurde en geprinte bomberjacks.

Anokhi ONeill Mens Society

Anokhi, O’Neill, Men’s Society

Houd voor een uitgebreid verslag en foto’s van de trends die we hebben gespot op de beurzen de komende weken Textilia.nl in de gaten.