TOP

Berlijnse modebeurzen: alleen nog voor Duitsers?

Panorama is deze wintereditie verhuisd naar het oude vliegveld Tempelhof in Berlijn, waar bezoekers tot hun verrassing moesten constateren dat de modebeurs nog maar twee hallen besloeg. “Waar zijn alle vrouwenmodemerken gebleven?”

Er is van alles aan de hand bij de Berlijnse beurzen. Waar er ooit wel acht beurzen tegelijk plaatsvonden in Berlijn lijken er steeds meer beurzen te verdwijnen of geïntegreerd te worden in andere beurzen. Bright en Show & Order zijn overgenomen door Premium, die deze concepten uiteindelijk stilletjes liet verdwijnen en de merken naar Premium en Seek schoof. Selvedge Run werd overgenomen door Panorama, die het event inmiddels ook niet meer in een aparte hal brengt maar het concept ondergebracht heeft in een deel van de andere hallen. Deze wintereditie waren er daarom eigenlijk nog maar drie locaties te bezoeken, wat het beursbezoek overigens wel overzichtelijker en makkelijker maakt.  

Panorama veel kleiner

Panorama telde ooit acht hallen, maar doet het op Tempelhof met twee hangars en een stukje van het buitenterrein waar verschillende merken in containers te bezoeken waren. In de twee hallen waren ook de exposanten van Selvedge Run & Zeitgeist te vinden, die niet echt meer als aparte beurs te herkennen was. Waar Panorama altijd sterk was in vrouwenmode, is er nu een mix te vinden van denim, mannenmode, accessoires en vooral korte termijn vrouwenmodemerken. “De locatie is heel mooi en de beurs is leuk opgezet, maar na een rondje dacht ik wel: waar zijn alle vrouwenmodemerken gebleven?”, merkt Ron Honsbeek van More & More terecht op. De lijst met merken die (de afgelopen seizoenen) zijn verhuisd naar Premium is lang: onder andere Atelier Gardeur, Soaked In Luxury, 4funkyflavours, Esqualo, Michèle, Beaumont, Coster Copenhagen, Summum, MSCH Copenhagen, Ana Alcazar en Saint Tropez staan tegenwoordig op Premium.

Mavi in een container op het buitenterrein van Panorama

Wintertrends

Duurzaamheid is een steeds belangrijker thema in de modebranche. Verschillende merken op Panorama vestigen de aandacht op duurzaamheid: van Freequent, More & More en Soyaconcept tot de verantwoorde tassen van Inyati en Zamt. Veel merken op de beurs richten zich met hun collecties op de korte termijn, maar in de collecties die gepresenteerd worden voor winter 2020-2021 valt op dat bruin steeds meer terrein wint: van zand en camel tot roest- en donkerbruin. De ruit is nog steeds belangrijk (veelal in bruin in plaats van in grijs) en de broeken worden steeds wijder en soms ook korter.

More & More

Veel belangstelling voor Neonyt

De duurzame beurs Neonyt (tot een jaar geleden bekend als Ethical Fashion Show en Greenshowroom) verhuisde dit seizoen ook naar Tempelhof, waar het één hangar plus een tent tot zijn beschikking had. Voor deze beurs was de verhuizing juist een upgrade, met ruimte voor meer merken. Nieuwe exposanten als Armedangels, Blutsgeschwister, KnowledgeCotton Apparel en Kuyichi geven het event nog meer allure, samen met trouwe standhouders als Ecoalf, Lanius, LangerChen, Mud Jeans en Rhumaa. Bijna alle grote namen in het duurzame segment zijn nu te vinden op Neonyt en dat legt de beurs geen windeieren. “Volgens de organisatie is het bezoekersaantal op deze eerste dag al 25 procent hoger dan de eerste dag vorig seizoen”, vertelt een positief gestemde Jan Tap, creatief directeur van Rhumaa. Het lezingenprogramma Fashionsustain in het restaurant op Tempelhof werd ook goed bezocht, zowel door bezoekers van Neonyt als van Panorama.

Steeds minder Nederlanders

Er reizen steeds minder Nederlandse inkopers af naar de beurzen in Berlijn, die meer en meer een Duitse aangelegenheid lijken te worden. Vooral op Panorama was dit duidelijk merkbaar. Premium en Seek lijken minder te lijden onder de malaise in beurzenland. Met een steady (en vol) aanbod lijken zij nog steeds een constante stroom bezoekers te trekken. Seek blijft een vertrouwde stop voor de street- en activewearinkoper. Net als op de andere beurzen in Berlijn is de bezoeker wel voornamelijk de Duitse inkoper geworden, want de internationale allure is er al enkele seizoenen vanaf. Ook de Nederlandse retailer gaat steeds vaker richting Florence of bezoekt de showrooms van de merken in Parijs voor inspiratie en inkoop. Desalniettemin ging de eerste dag van Seek goed van start met lange rijen voor de ingang en drukke gangpaden. Opvallend is de afname van het aantal echte streetwear- of sportmerken. Waar vorig jaar winter de grote logo’s en nineties sportswear domineerden, zien we een terugkeer van de ‘man in de woods’: veel corduroy, houthakkersruiten, mountaneering, fleece en body warmers.