TOP

Minder bezoek voor Pitti Uomo 97, Amazon breidt productcategorieën uit en minder omzet kledingwinkels in november

De mannenmodebeurs Pitti Uomo 97 heeft minder bezoekers getrokken dan de vorige wintereditie, de Amerikaanse webgigant Amazon introduceert later dit jaar nieuwe categorieën op Amazon.nl en de moderetail heeft in november 1,7 procent minder omgezet dan in november 2018. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 15 januari.

Minder bezoek voor Pitti Uomo 97

Mannenmodebeurs Pitti Uomo editie 97 heeft 10 procent minder bezoekers getrokken in vergelijking met de editie van januari 2019. Dat meldt de beursorganisatie in een persbericht. Op de beurs waar dit keer 1.200 exposanten hun collecties toonden, kwamen 21.400 kopers af, waarvan er meer dan 8.300 uit het buitenland kwamen. Agostino Poletto, algemeen directeur van Pitti Immagine, spreekt van ‘een verwachte daling’. “Als ontwikkelde economieën een zwakke groei vertonen, China en Duitsland vertragen, als de Europese – vooral Italiaanse – consumptie stilvalt, het wereldwijde geopolitieke scenario verandert, hoe kunnen we denken dat dit allemaal niet zal worden vertaald in een grotere voorzichtigheid van kopers?” Raffaello Napoleone, ceo van Pitti Immagine zegt dat de beurs moeilijk op gang kwam doordat er onmiddellijk na de kerstvakantie moest worden geopend, terwijl tegelijkertijd de verkoop van start ging. Volgend jaar schuift de beurs een week op.

Amazon introduceert binnenkort nieuwe productcategorieën op Amazon.nl

Amazon introduceert later dit jaar nieuwe categorieën op Amazon.nl, zo meldt het bedrijf. Zowel Nederlandse als buitenlandse bedrijven die hun producten willen aanbieden op het Amerikaanse verkoopplatform kunnen zich vanaf vandaag registreren als partner op services.amazon.nl. Welke categorieën er precies bijkomen, kan woordvoerder Veronika von Bredow nog niet zeggen. “We hebben geen aankondiging gedaan over de daadwerkelijke selectie die klanten in Nederland op Amazon.nl zullen vinden en wanneer we deze gaan aanbieden”, zegt zij. “Er is echter wel een link beschikbaar voor potentiële verkopende partners die geïnteresseerd zijn in het aanbieden van hun producten op de Nederlandse webshop dit jaar, die enige richting zullen geven.” Op die link kunnen geïnteresseerden kiezen uit 24 categorieën, waaronder kleding, schoenen en accessoires. Verkopers van deze artikelen moeten aan speciale vereisten voldoen om bepaalde producten te mogen aanbieden.

Kledingwinkels draaien in november minder omzet

De modedetailhandel heeft in november 1,7 procent minder omgezet dan in november 2018, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 3,1 procent lager. Ook schoenenwinkels zien een lagere omzet in de boeken. Daar is de daling 3,7 procent. De gehele non-food detailhandel noteert juist een omzetplus van 1,5 procent, maar dat is met name toe te schrijven aan de woon- en doe-het-zelfbranche. Naast de mode noteren ook winkels in consumentenelektronica en winkels in recreatie-artikelen minder omzet dan een jaar eerder. De grootste daling is terug te zien bij speelgoedwinkels, een duizelingwekkende 42,5 procent minder omzet! De online verkoop, die niet is uitgesplitst naar de verschillende branches door het CBS, zit nog steeds in de lift, een stijging van 6,5 procent meer omzet.

Zwart domineert de strip in de North Hall van Modefabriek

Mannenmodemerken en -retailers komen tijdens Modefabriek op 26 en27 januari traditioneel samen in de North Hall. In het midden, centraal op The Strip, brengt de beurs een ode aan het zwarte pak. Onder anderen vintage menswear connaisseur Tommy Page, trendforecaster Antoinette van den Berg, Harmony Hendrickx van CKX Studio en Joost ten Broek van Yoost hun visie op het zwarte pak in de expositie The Black Suit. Onder leiding van host Spike Spijker komen creaties van verschillende makers aan bod. Zo presenteert Liesbeth Sterkenburg haar unisex fusion van relaxte streetwear en klassieke tailoring een nieuwe actuele fashion tribe, de ‘Newstreet Expo’s’. Zwart is dé default kleur in haar collecties.

Paul Kruize, bekend om zijn handgemaakte ‘bespoke’ jeans, brengt het ‘Black Workers Suit’, inclusief bijpassend overhemd. Jouez les Enfants, label van modeduo Spijker en Splinter, introduceert deze editie de Soft Suit, een loose fit pak met Japanse invloeden. Vanderwilt, het Amsterdamse label dat zich afficheert als ‘a destiny for leather artistry’ met een sterke voorkeur voor zwart, presenteert de eerste mannencollectie. En Laird Hatters, het Londense hoedenmerk, lanceert een compleet zwarte collectie hoeden en petten. Naast het zwarte pak is er in de North Hall ook aandacht voor sport en spel. Bezoekers kunnen zich melden voor personaltrainingsessies met stylist en boxtrainer Steven Dahlberg. Liever spelen? Dat kan met analoge games waar prijzen mee te winnen zijn.

Nederlands bedrijf finalist Tommy Hilfiger Fashion Frontier Challenge

Het Nederlandse bedrijf A Beautiful Mess in een van de zes finalisten van de Tommy Hilfiger Fashion Frontier Challenge 2019. Dat meldt moederbedrijf PVH op zijn website. Dit initiatief is bedoeld om beginnende bedrijven te ondersteunen oplossingen te vinden voor inclusieve en positieve veranderingen in de mode. A Beautiful Mess helpt vluchtelingen een nieuw bestaan op te bouwen, door ze werkervaring op te laten doen met het maken van kleding of werk in het aangesloten restaurant. Op 13 februari 2020 bezoeken de zes finalisten Tommy Hilfiger’s Campus of the Future in Amsterdam om hun bedrijfsconcepten te pitchen voor een jury.