TOP

No Label combineert online en offline in popupstore [interview] *

No Label, een mannenmodemerk opgericht door Patrick van Riemsdijk en Michael van den Broek, opende vorige week een tijdelijke winkel in Amsterdam. Textilia sprak met een van de eigenaren over de combinatie van online en offline retail.

Na twee vaste winkels openden jullie onlangs een popupstore in Amsterdam. Waarom een tijdelijke winkel?

Patrick van Riemsdijk: “Ten eerste wilden we uittesten of Amsterdam klaar is voor No Label. We hebben om die reden ook eerst winkels in Den Bosch en Alkmaar geopend; daar konden we achterhalen wat het beste werkt qua assortiment, of onze backoffice goed opereert et cetera. Daarnaast willen we in de toekomst door Europa gaan reizen om het concept van ‘No Store’ toe te passen in verschillende steden, dus is dit een eerste proef. We hebben geen voorraad in de winkel; van alle vijftien verschillende pakken hangt één versie en we hebben één kleur in een reeks maten. Klanten kunnen hier alles zien, voelen en passen en krijgen dan het uitgekozen pak opgestuurd. Dat maakt dat de winkel vrij makkelijk te transporteren is. Ook alle visual merchandising zit zo in elkaar dat je het makkelijk kunt meenemen.”

En hoe gaat het tot nu toe met de tijdelijke winkel?

“Goed! We hebben er bewust gekozen om er maar een relatief korte periode van drie weken te zitten. Aan de ene kant creëren we op die manier een ‘buzz’, zodat klanten ons op de voet willen volgen, om er de volgende keer snel bij te zijn. Daarnaast voorkom je dat mensen hun bezoek aan de winkel lang gaan uitstellen. En het werkt: het eerste weekend was het meteen erg druk, afgelopen week ook en we verwachten aanstaande zaterdag en zondag – omdat het alweer het laatste weekend is – wederom veel drukte. Daarnaast hebben we ook een ludieke actie: klanten kunnen in de winkel alles laten afmeten en uitkiezen, en dan wordt diezelfde avond hun pak bij hen thuis afgeleverd door een paar mooie vrouwen in een MINI Cooper. Dit is natuurlijk vrij tijdrovend, maar we vonden het een leuke stunt. Maar in de toekomst is het de bedoeling dat klanten in de popupstores iets uitkiezen en vervolgens een dag later toegestuurd krijgen.”

No Label Amsterdam
De tijdelijke No Label-winkel in Amsterdam

Dus gaat die vaste winkel in Amsterdam dan echt van komen?

“Jazeker, het is nu alleen een kwestie van de perfecte locatie vinden. We weten niet of we het we ook op de Gerard Doustraat in Amsterdam zouden doen, want dit is wel een plek waar, als het bijvoorbeeld regent er minder mensen op straat lopen. Maar we willen wel een ‘destination shop’ openen, dus op een locatie die mensen kunnen ontdekken en waarvoor ze speciaal ergens naartoe kunnen gaan.”

Wat is verder jullie kracht als label?

“Doordat we alles zelf laten produceren, kunnen we inspringen op de wensen van de klant en bijvoorbeeld het weer. Zo hebben onze broeken – een populair item in de winkels – een levertijd van maar twee weken, omdat ze in het wit al geproduceerd zijn en alleen maar in een kleurbad hoeven te worden gedompeld. Zo hing er een tijd geleden een grijsgroene broek in de winkel, die we niet in grote getalen hadden laten produceren. Maar toen deze kleur ineens een regelrechte hit bleek, lieten we deze bijmaken en hoefden we klanten niet direct nee te verkopen. Ik denk dat dat ook moeilijk is voor de huidige retailer: het oude systeem van collecties inkopen en een half jaar in de winkel hebben hangen is lastig in deze tijden. Wij hebben een groot aantal tussenschakels eruit gehaald en kunnen daarom snel inspringen op de vraag.”

Hoe zien jullie de toekomst van NoLabel?

“We willen graag vijf vaste winkels, in Amsterdam dus maar ook buiten Nederland in bijvoorbeeld Antwerpen of Hamburg. We weten nu waar de perfect winkel aan moet voldoen: die bestaat uit een assortiment met een fifty-fifty verhouding tussen pakken aan de ene kant en casual kleding aan de andere kant. Daarnaast willen we, zoals eerder gezegd, door heel Europa reizen met onze mobiele ‘No Store’-winkels. De locaties hiervoor baseren vooral op onze analytics: momenteel zijn na Nederland, Zweden, Groot-Brittannië en Duitsland de landen waar we de meeste online orders hebben.” 

De tijdelijke winkel van No Label is nog tot en met 3 juli 2016 open. Adres: Gerard Doustraat 76 Amsterdam