TOP

Interview Jan Boelo: “Ik ben zwaar tegen overproductie”

Tijdens de afgelopen Amsterdam Fashion Week werd de show van Jan Boelo met lof ontvangen. Nu richt de 25-jarige Boelo zich op meer verkooppunten, in binnen- en buitenland.

In de Amsterdamse showroom van Jan Boelo, waar de nieuwste collectie wordt gepresenteerd, zit zanger Waylon aan tafel. Of hij een aantal kledingstukken kan gebruiken voor aankomende optredens. Geen probleem, wat Boelo betreft. Bij zijn show op de Amsterdam Fashion Week bleek ook al dat de van oorsprong Groningse ontwerper geliefd is bij BN’ers. Van Caro Emerald tot Sunnery James: ze zaten allemaal op de eerste rij.

Je bent vrij populair bij BN’ers. Ga je daar bewust naar op zoek?

“Nee, die mensen komen allemaal naar mij toe. Sunnery James, Caro Emerald en Victoria Koblenko zijn allemaal klanten van mij. Natuurlijk helpt het wel om je bekendheid te vergroten. Iemand als Caro Emerald is bekend in heel Europa. Dat is voor mij wel mooie promotie.”

Het viel me op dat deze collectie wat commerciëler is dan vorige collecties.

“Klopt. Ik probeer op de catwalk altijd een statement neer te zetten, maar uiteindelijk moet het ook verkoopbaar zijn. Ik hang nu sinds twee seizoenen met de damescollectie bij Cobra en sinds dit seizoen met de mannencollectie bij Four in Amsterdam. Daar kregen we de feedback dat niet alles verkoopbaar was aan hun klant. Van de catwalk hoef je als consument niet alles te willen dragen, maar 1 of 2 items is wel prettig. Het gaat erom dat de klant zich erin ziet. Daarom hebben we nu wat meer draagbare items.”

Waar komt je liefde voor leer vandaan? 

“Die heeft er altijd al ingezeten. Ik werk alleen met lamsleer uit Italië, dat is prachtig materiaal. Ik vind leer gewoon het fijnst om mee te werken. Het heeft een bepaalde valling die stof niet heeft. Je kunt het makkelijker terugstomen en het blijft lang goed. Daarnaast hou ik echt van rock ’n roll en daar hoort leer gewoon bij. Het heeft een bepaalde stoerheid en sexyheid, die ook draagbaar is.”

Toch heeft leer voor mannen vaak een bepaalde fetisj-associatie.

“Ja, dat was vroeger zo, maar is wel aan het veranderen. Bij vrouwen was leer al populair, maar bij mannen is het ook weer stoer om leer te dragen. Zolang het maar die rock ’n roll uitstraling heeft.”

Waar haal jij je inspiratie vandaan? 

“Vooral uit het uitgaansleven en dan het Franse nachtleven in het bijzonder. In Parijs hebben mensen een bepaalde eigenheid die ik geweldig vind. Zij kunnen als geen ander de combinatie van chique en ‘scruffy’ maken. Verder ga ik graag naar concerten. De energie die bepaalde bands overbrengen, vind ik enorm inspirerend. Die sfeer en energie probeer ik ook in mijn collecties te verwerken.”

Waar richt je je nu op qua verkoop?

“Ik wil graag naar Duitsland, steden als Hamburg en Berlijn lijken me interessant. Vooral voor mannen wil ik ook in Nederland uitbreiden. Nu verkopen we alleen bij Four, daar mogen nog wel 1 of 2 verkooppunten bij. Dat moeten wel winkels zijn waar mijn producten qua prijs passen. Je gaat een leren broek van 800 euro niet naast een jeans van 100 euro hangen. Qua merken pas ik wel goed tussen een Rick Owens en een Alexander Wang.” 

Waarom is jouw kleding relatief duur?

“Het is juist goedkoop als je bedenkt dat we de productie helemaal zelf doen in ons atelier in Winschoten. Dat is vrij uniek. Ik heb geen overproductie, daar ben ik zwaar op tegen. Het is toch zonde van dat mooie leer, als je de helft weg moet gooien? We produceren alleen wat er wordt besteld. Dat is ook juist onze kracht. Als iemand specifieke wensen heeft, kun wij het in ons atelier snel bijtekenen en aanpassen. Dat kan niet als je grootschalig in het buitenland produceert.”