TOP

Inretail geeft Rutte de middelvinger, Zeeman krijgt MVO-prijs en Garcia opent brandstore

Brancheorganisatie Inretail start een publieksvriendelijke actie tegen het retailbeleid van het kabinet-Rutte en steekt daarbij een middelvinger op. Verder: WE Fashion zet op 12 november een volgende stap naar meer transparantie in de kledingindustrie, de manager CSR & Quality bij Zeeman is verkozen tot ‘MVO-manager van het jaar 2019’ en de eerste Garcia-brandstore in de Benelux staat in Nederland Je leest het in het nieuwsoverzicht van 12 november 2019.

De gouden middelvinger van Inretail

Op een van de hoogste gebouwen van Den Haag wordt binnenkort een gigantisch geveldoek onthuld met een honderd meter hoge gouden middelvinger, laat Jan Meerman weten in zijn column op de website van Inretail. ‘Deze middelvinger is het symbool van non-food retailers die het beleid van de regering niet langer pikken. Anders dan de boeren en de bouwers hebben winkeliers gekozen voor publieksvriendelijke acties. Er zullen 150 gouden middelvingers worden uitgedeeld aan alle Tweede Kamerleden, staatssecretarissen en ministers omdat ze geen van allen echt iets doen aan de teloorgang van de winkelier. Het protest wordt verder ondersteund met de bouw van een erehaag met gouden middelvingers langs iedere toegangsweg naar Den Haag en er worden bij alle vestingen van INretail-leden kerstbomen bezorgd met een versiering van gouden middelvingers.’ Lees de hele column bij INretail.


Garcia opent vernieuwde brandstore in de Benelux

Het familiemerk Garcia heeft deze maand haar eerste brandstore in de Benelux geopend volgens een nieuw concept. ‘Garcia vond het tijd worden voor een fysieke store waar het hele gezin terecht kan voor verrassende outfits.’ Tot nu toe was Garcia alleen te vinden in bekende warenhuizen, waar het naar eigen zeggen ‘moest opvallen tussen tientallen andere kledingmerken’. Vanuit het retailconcept ‘Kitchen Table Stories’ heeft Garcia haar deuren in het bourgondische Maastricht geopend. Op donderdag 21 november wordt de locatie feestelijk geopend, aldus een persbericht.


WE Fashion pleit voor meer transparantie in de kledingindustrie

Na het tekenen van het Convenant Duurzame Kleding en Textiel (CKT) in 2016, zet WE Fashion een volgende stap in het bewerkstellingen van meer transparantie binnen de kledingindustrie. Op 12 november zet de retailer namelijk haar handtekening onder de Transparency Pledge. Door het tekenen van de Pledge committeert de retailer zich aan het publiekelijk communiceren van haar productielocaties. De volledige leverancierslijst van WE Fashion staat inmiddels gepubliceerd op wefashion.com en is onderdeel van het WE CARE programma.


Arnoud van Vliet van Zeeman verkozen tot ‘MVO-manager van het jaar 2019’

Op het 19de Nationaal Sustainability Congres in ’s-Hertogenbosch, werd in het bijzijn van zo’n 500 duurzaamheidsspecialisten, Arnoud van Vliet (Manager CSR & Quality bij Zeeman) verkozen tot ‘MVO-manager van het jaar 2019’. De prijs werd uitgereikt door Maurits Groen, ondernemer en pleitbezorger voor duurzaamheid. Arnoud van Vliet is bij Zeeman verantwoordelijk voor alle MVO gerelateerde thema’s zoals strategiebepaling, ketensamenwerking en MVO-implementatietrajecten.

“Mijn uitgangspunt is om op transparante wijze aan de belangrijkste thema’s te werken die we als Zeeman benoemd hebben. De ervaring leert dat meerdere kleine stappen zetten een beter resultaat levert dan in een keer te veel te willen. Ik kijk daarbij ook altijd naar wat er binnen onze directe invloedsfeer ligt en waar de meeste impact te behalen is.”

Zo’n 600 MVO-managers hebben in een eerste stemmingsronde tien MVO-managers geselecteerd. Een vakjury heeft daaruit drie personen genomineerd, naast Arnoud van Vliet waren dit Sander Dekker (Manager Sustainability bij Van Oord) en Jolanda Soons -Dings (Sustainability Program Leader Lamb Weston / Meijer). Arnoud is de eerste mannelijke winnaar van de verkiezing na 6 vrouwelijke winnaars.