TOP

Hoe gaat het met Sisters Point? ‘We investeren in langdurige relaties’

Het Deense Sisters Point doet het goed in Nederland. Sinds vier jaar wordt het vrouwenmodemerk hier vertegenwoordigd door Collections. Agent Otto Klein praat ons bij. "We proberen retailers te laten zien dat het verstandig is om het merk per maand voor te budgetteren. Er wordt echt nog te veel vooruit besteld."

Sisters Point is een trendy en breed verkoopbaar merk. Het vertaalt de catwalktrends van vandaag naar kwalitatief goede producten tegen een betaalbare prijs. En bijzonder aan Sisters Point is toch wel dat ze hun collectie elke week aanvullen met nieuwe producten die uit voorraad leverbaar zijn. 52 collecties per jaar dus en maandag bestellen is woensdag in huis. Op die manier kunnen winkeliers per omgaande inspelen op de laatste ontwikkelingen en vraag van de consument. En dat biedt veel voordelen.”

Over welke voordelen heb je het dan precies?

“De jonge vrouw van nu wil heel regelmatig iets nieuws toevoegen aan haar kledingkast. Ketens als Zara spelen daar al goed op in en Sisters Point maakt dit ook mogelijk voor de horizontale retailers. Deze winkeliers kunnen zo dus ook beter inspelen op de laatste trends en meer diversiteit in hun aanbod brengen. Als je regelmatig wat nieuws brengt, ben je aantrekkelijker voor de consument en dat heeft een gunstig effect op je cashflow. Bovendien maakt het het werk ook voor het winkelpersoneel aantrekkelijker.”

Welke doelgroep bedient Sisters Point precies?

“Sisters Point richt zich op het jongere segment vrouwen, in de leeftijd van 15 tot 30 ongeveer. Dat staat natuurlijk niet zo vast, een vrouw van 40 kan zich net zo goed aangetrokken tot het merk. Jong denkende en modegevoelige vrouwen, zo zou ik het samenvatten.”

In welk segment winkels is Sisters Point te koop?

“Ook dat gaat breed. Online verkopen via Wehkamp en we liggen bij vrijwel alle weidewinkels, van Van Tilburg tot Roetgerink. Maar ook in diverse conceptstores, boetieks en jeansrelated winkels. De items van Sisters Point zijn breed verkoopbaar en ook dat maakt het een goed merk om in de collectie te hebben.

In welke prijsklasse?

Qua positionering is Sisters Point een van de goedkopere merken. Een aanvangsmerk naast duurdere merken. Items kosten gemiddeld tussen de € 39,- en € 79,-. De doorverkoop is goed omdat de producten betaalbaar zijn, het aanbod divers en afwisselend is en de uitstraling kwalitatief goed is.”

Wat zijn de bestsellers van het afgelopen seizoen?

“De bovenstukken lopen altijd goed en momenteel natuurlijk de sportieve broeken met biezen aan de zijkanten. Die zijn bij een hele brede doelgroep populair.” 

Waar zie je nog groei voor Sisters Point?

“Als Collections streven we voor Sisters Point nu vooral naar een intensivering van de relatie met bestaande klanten. We proberen retailers te laten zien dat het verstandig is om het merk per maand voor te budgetteren. Er wordt echt nog te veel vooruit besteld. Op die manier is er geen budget meer om regelmatig iets nieuws in het aanbod te brengen. Of de winkel ligt simpelweg al vol. Te veel open to buy is ook niet de oplossing, want als het dan even tegenzit met de omzet is de speelruimte ook weg. Als je op voorhand minder inkoopt en Sisters Point per maand voorbudgetteert, zit niet al je geld in je voorraad en kun je het merk gebruiken voor waar het sterk in is. Maandelijks of zelfs wekelijks inspelen op de laatste trends dus. Met als resultaat: meer beleving, meer afwisseling en meer mensen in je winkel. En een hogere omzet natuurlijk.”

Zijn er nog andere verbeterpunten voor winkeliers in jouw ogen?

“Hameren op beleving. Wil je de concurrentie aan gaan met online dan moeten fysieke winkeliers het daar echt van hebben. Het bieden van een divers en afwisselend aanbod is daar een onderdeel van, maar is natuurlijk nog veel meer. De inrichting van de winkel, de service die je biedt, de persoonlijke relatie met de klant. Daar is nog veel te winnen.”

Hoe probeer je deze beleving zelf te bieden?

“Door te investeren in langdurige relaties. Ik ben heel blij dat we het nieuwe jaar ingaan met een stabiel team van negen topvrouwen. Het personeel goed op de kaart en daar investeer ik ook veel in. Het gevoel en de energie moeten goed zijn, want dat is waar de winkelier mee te maken krijgt. Verder investeer ik veel in de beleving van onze website en showroom. Tussen kerst en Oud & Nieuw heeft die een hele nieuwe look gekregen. In dat soort zaken hoop ik ook een voorbeeld te zijn voor de winkeliers die we bedienen.”

In Textilia 4 van 2018, die op 9 februari 2018 verschijnt, geeft Otto Klein in de rubriek Close-up antwoord op 15 persoonlijke vragen.