
Nieuwsoverzicht: Bever Utrecht lanceert duurzaam T-shirt met klimactivatie, Ace & Tate opent nieuwe winkel in Amersfoort, Amsterdam Fashion Week maakt eerste namen bekend
Beeld: Bever
Bever Utrecht lanceert duurzaam T-shirt met klimactivatie in winkel
Op zaterdag 5 juli verandert Bever Utrecht zijn winkel aan de St. Jacobsstraat in een heuse klimhal. Aanleiding is de lancering van het nieuwe Buitenmens T-shirt, gemaakt van 100% gerecycled katoen, afkomstig uit oude outdooritems die klanten eerder bij Bever inleverden. Het shirt is verkrijgbaar in drie kleuren, geïnspireerd op klimlocaties als Fontainebleau, Avalonia en Magic Wood. Het uniseks T-shirt is het eerste item in de Buitenmens-collectie dat wordt vervaardigd met de Nederlandse textielinnovatie SaXcell. Dit proces bespaart tot tweehonderd keer meer water dan de productie van traditioneel katoen. Bezoekers van de winkel kunnen op 5 juli het shirt aanschaffen tegen een speciale introductieprijs van €34,95 (normaal €49,95), het ter plekke laten personaliseren en meedoen aan een klimactivatie. Degene die het langst blijft hangen, wint €150 shoptegoed. De eerste 50 bezoekers ontvangen een goodiebag. De actie vindt plaats in de meest duurzame buitenwinkel van Nederland. Aanmelden is verplicht via bever.nl/buitenkalender. Met deze activatie onderstreept Bever zijn inzet voor circulaire mode en een actieve outdoorcommunity.
Ace & Tate opent nieuwe winkel in hartje Amersfoort
Brillenmerk Ace & Tate opent een nieuwe winkel in het historische centrum van Amersfoort, aan de Krommestraat 17. Het compacte maar karaktervolle pand is de eerste nieuwe vestiging sinds Lex van de Vliet aantrad als CEO en markeert het begin van een nieuwe groeifase voor het merk. Er staan meerdere winkelopeningen gepland in 2025 en 2026. De Amersfoortse winkel is de 24e locatie in Nederland en de 83e in Europa. Voor het interieur werd gekozen voor een duurzaam concept: 90% van de inrichting is hergebruikt, waaronder meubels, schappen en verlichting. Opvallend zijn de keramische tegels, ontwikkeld in samenwerking met Palet Company. CEO Lex van de Vliet: “Na internationale expansie voelt het goed om weer een winkel in Nederland te openen, en dan ook nog in een van de mooiste straten van Amersfoort. Voor mij persoonlijk is dit de eerste winkelopening, met hopelijk nog veel meer in het verschiet.” Ace & Tate staat bekend om goed ontworpen brillen met kwaliteit en comfort, ontworpen in Amsterdam. Als gecertificeerde B Corp blijft het merk investeren in duurzame materialen en een positieve impact binnen de branche.
Amsterdam Fashion Week maakt eerste namen bekend
Amsterdam Fashion Week (AFW) heeft de eerste namen en highlights bekendgemaakt voor de aankomende editie, die plaatsvindt van 30 augustus tot en met 4 september 2025. Op diverse locaties in de stad kunnen bezoekers een dynamisch programma verwachten met shows, presentaties en events van gevestigde labels en nieuw talent. Opvallend dit jaar is de samenwerking met Copenhagen Fashion Week. Als onderdeel van een pilotproject worden deelnemende merken getoetst aan het Sustainability Requirements framework, ter voorbereiding op de volledige implementatie in 2026. Op het programma staan onder meer de jubileumtentoonstelling van HAGEL, het debuut van Pauline Blind, een nieuwe collectie van WE® en een gezamenlijke installatie van 1/OFF en de gemeente Amsterdam over circulaire mode. Ook zijn er primeurs van merken als YUME YUME, 11PM Studio en RECONSTRUCT. Lichting 2025 sluit de week af met een show van de tien meest veelbelovende modeafgestudeerden van Nederland. Tegelijkertijd biedt The HUB een platform voor duurzame merken, sieradenlabels en modest fashion.