TOP

Hoe gaat het met C.P. Company? [interview]

C. P. Company is een Italiaans modemerk dat bekendstaat om zijn luxe, sportieve mannenkleding. Het label werd in 1975 opgericht door Massimo Osti - een van de ‘godfathers van urban sportswear’. Zijn zoon Lorenzo Osti, die als marketingdirecteur van het merk actief is, vertelt over recente ontwikkelingen en ambities van het merk: "De Nederlandse markt is belangrijk voor ons."

Textilia sprak de zoon van de oprichter van C.P. Company, Lorenzo Osti, die als marketingdirecteur betrokken is bij het merk. 

Wat zijn de laatste ontwikkelingen als het gaat om de collecties van C.P. Company?



Osti: “Afgelopen jaar hadden we de geweldige kans om samen te werken met The Gorillaz, die we zien als zowel idolen als vrienden. Door de jaren heen zijn Damon Albarn en Jamie Hewlett erg voorzichtig geweest om mensen in hun universum toe te laten, dus om uitgenodigd te worden in hun wereld en een unieke versie van onze Explorers Cloak te ontwerpen, was een droom die uitkwam. Sinds die samenwerking zoeken we voor het juiste moment om iets voor hun fans te doen. Daarom hebben we nu in samenwerking met The Gorillaz een kleine limited capsule-collectie met onze Tour Jacket en Flight Hat uitgebracht. Die collectie is in december 2017 gelanceerd bij de winkel VIER in Antwerpen.” 

Wat is er nog meer veranderd in de nieuwe collectie? 




“Wij zien elke collectie als een verbetering op de voorafgaande. Daarom proberen we altijd onze fundamentele waarden als traditie, innovatie en performance nog een stapje verder te nemen. Dat doen we onder meer door een nieuwe serie materialen, nieuwe silhouetten en constructies te ontwikkelen. Zo hebben we voor onze Goggle Jacket drie nieuwe varianten gecreëerd: de 50.3 versie, the Lycra versie en de Nyfoil versie, die elk weer unieke functionele eigenschappen hebben.” 

Vorig jaar werd Leo Scordo (ex-Zegna) aangesteld als algemeen directeur van C.P. Company. Waarom? 

“Voor ons bedrijf is het belangrijk dat we een gezonde economische groei doormaken. Om deze groei te bereiken – waardoor we in staat zijn om betere producten te maken – is het belangrijk om de juiste structuur en de juiste personen in huis te hebben. Leo Scordo heeft een fris perspectief, waardoor de creatieven zich kunnen focussen op creativiteit terwijl andere, daarvoor aangewezen medewerkers zich retail en wholesale kunnen richten. Wat ik ook fascinerend vind aan Leo Scordo is, dat hij een empatisch persoon met een hoog EQ is. Hij begrijpt mensen en probeert elke beslissing die we maken binnen een psychologische context te plaatsen. Hij heeft bovendien een scherpe blik over hoe alles sinds de jaren tachtig enorm is veranderd: de manier waarop we communiceren, de snelheid van ons leven. Dat alles heeft een grote impact op de consument en op retail.” 

Is Nederland een belangrijke markt voor jullie? 



“Om eerlijk te zijn is de Nederlandse markt er een met veel mogelijkheden, maar ook een markt die tegelijkertijd ‘challenging’ is. Nederlandse mannen zijn – zoals wij ze hebben leren kennen – erg direct en aanwezig. Ze zijn op de hoogte van zaken en doen hun research, wat voor ons goed uitpakt. Dus ja, zelfs als we alleen afgaan op cultuur en mentaliteit, is het een enorm belangrijke markt voor ons.”

Zien jullie de toenemende interesse in mannenmode ook terug in jullie cijfers? 



“We hebben in de laatste jaren een erg interessante ontwikkeling doorgemaakt in zowel de streetwear- als mannenmodemarkt, die beide in ons voordeel hebben gewerkt. In de laatste drie jaar heeft streetwear zich steeds meer gefocust op een premium positie waarin het steeds meer om kwaliteit draait. Er zijn meer merken bijgekomen die doen wat wij sinds het begin van C.P. Company doen. En uiteraard hebben we allemaal de cijfers gezien waaruit blijkt dat mannenmode vrouwenmode wereldwijd aan het inhalen is. We hebben zeker genoten van dat ‘momentum’, zowel op salesgebied als de impact die we maken op social media.”   



Hoe ziet jullie doelgroep eruit? 



“Onze doelgroep bestaat uit mensen die zich erin kunnen vinden dat wij ons focussen op het maken van de meest geavanceerde en esthetische product. We richten ons op de stad, of mensen daar nu wonen of er hun meeste tijd doorbrengen. Ook zijn onze eindklanten slim, erg slim. We hebben veel mensen gesproken die onze producten dragen en daaruit bleek dat ze veel know-how hebben over de modewereld en de polariserende ontwikkelingen als het gaat om kwaliteit. Er zijn twee kanten: mensen die toegeven aan fast fashion en hun leven laten dicteren door trends en er zijn mensen die investeren in kwaliteitskleding en die jaren dragen. Er is geen goed of fout, het is slechts een kwestie van mentaliteit.” 



Wat is jullie DNA?



“Product, creativiteit en authenticiteit: dat zijn onze drie kernwaarden. C.P. Company staat op de grens waar functionaliteit en esthetiek samenkomen. En dat kan af en toe wat lastig zijn, omdat het een eindeloze weg is waarin we veel experimenteren en nieuwe technische aspecten en details vinden die de functionaliteit van een item kunnen vergroten, zonder daarbij het stijlaspect uit het oog te verliezen.”



Wat is jullie visie op online vs offline retail? 




“Online is enorm belangrijk. Dat is de reden dat we zo sterk focussen op onze online community met een campagne zoals de afgelopen Eyes on the City-campagne. En ja, dat heeft gezorgd voor meer online aanbieders en meer online verkoop. Uiteindelijk draait het allemaal om het vertellen van ons verhaal en het ‘karakter’ van ons merk: onze experimentele aanpak limiteert zich niet alleen tot een jas of pet, maar breidt zich uit naar de toekomst, dus naar online. Dat gezegd hebbende denken wij niet dat je kunt blijven bestaan zonder fysieke aanwezigheid, vooral omdat we praten over kwaliteit. Mensen moeten het product kunnen voelen, aanpassen en de kwaliteit kunnen ervaren. Dat kunnen pixels op een scherm je niet vertellen.” 



Wat zijn jullie ambities en doelstellingen voor de toekomst?



“Een sterker en beter dialoog voeren met diegenen die het merk al waarderen en met diegenen die dat nog zullen doen. Door de jaren heen heeft het ons erg geholpen te ontwikkelen is dat we weten dat er mensen die zijn die onze producten dag in dag uit dragen en daardoor weten wat werkt en wat niet wekr. Nogmaals we willen financieel gezien niet lijden, maar uiteindelijk draait het allemaal om het creëren van een product waar mensen op kunnen bouwen en dat inspireert; dat is veel waardevoller dan een snelle hype of een viral sensatie worden waarmee je kunt cashen.” 

—