TOP

Hoe gaat het met Noosa?*

Het begon allemaal met leren riemen met verwisselbare elementen (Chunks), maar het Nederlandse accessoiresmerk Noosa heeft de collectie inmiddels flink uitgebreid. Tijd voor een update.

Hoe is het idee voor Noosa geboren?

Nathalie Mangnus, mede-oprichter van Noosa: “Toen we in 2009 begonnen bestond er niet echt iets onderscheidends op riemengebied voor vrouwen. Daar is het Chunk-concept uit ontstaan: je koopt de basis en kiest er zelf de Chunks bij die je er op kunt klikken. Dat kon natuurlijk veel breder toegepast worden, dus we begonnen na de riemen vrij snel met armbanden en door de jaren heen kwamen er tassen, slippers en shawls bij. Bijna altijd met een Chunk-toepassing. Dat hoort bij het merk en zullen we niet snel loslaten. Maar we hebben bijvoorbeeld ook een shawl van Peruaans alpacawol zonder Chunks. Dat sluit echter wel aan op het concept dat er een verhaal achter een product moet zitten.”

Wat voor verhaal?

Nathalie Mangnus: “We maken nooit zomaar iets leuks. De producten zijn handgemaakt en zoveel mogelijk fairtrade. De tassen laten we van het mooiste leer maken in India en Indonesië. De Chunks worden gemaakt in werkplaatsen in Peru, Nepal en Indonesië. De Chunks hebben allemaal een betekenis, door het dragen laat je zien wie je bent. We werken zoveel mogelijk met natuurlijke materialen als bot, hout en steen. Die manier van werken maakt ook dat de Chunks nooit allemaal precies hetzelfde zijn.”

Noosa Amsterdam 

Zijn vrouwen ook echt bezig met dat verhaal?

Anne-Gien Haan, managing director van Noosa: “De meeste willen weten wat de betekenis van een Chunk is: geloof, liefde, de kracht van de vrouw. Natuurlijk zijn er mensen die de Chunks puur op kleur uitkiezen, maar we zien ook dat consumenten er echt voor gaan zitten om hun keuze te maken, met behulp van het boekje met uitleg bij elke collectie. Sommige winkeliers hebben een hoekje gecreëerd met Noosa, waar klanten even rustig kunnen zitten om de Chunks uit te zoeken. Noosa creëert traffic in de winkel: vrouwen komen binnen om nieuwe Chunks te kopen en kijken ook even in de kledingrekken. Of ze komen voor een nieuwe tas waar de Chunks op kunnen die ze al hebben.”

Dus de Chunks zijn niet meer weg te denken?

Anne-Gien Haan: “Toen ik in augustus 2014 als directeur bij Noosa begon zei ik heel enthousiast: misschien moeten we ook meer producten maken zonder Chunks. Maar toen zei Nathalie terecht: ‘In Nepal hebben 400 gezinnen een inkomen door Noosa. Die mensen zijn van ons afhankelijk en wil ik aan het werk houden.’ Die gedachte is typerend voor Noosa. We zijn een oprecht merk. Ik heb bij grote bedrijven als Unilever en Hema gewerkt, maar ik wilde graag hier werken omdat ik verliefd werd op het merk en waar het voor staat.”

Noosa Amsterdam 

Hoe hard zijn jullie gegroeid?

Anne-Gien Haan: “We hebben nu ongeveer 180 verkooppunten in Nederland en bijna 50 in België, voor het merendeel kledingboetieks. We zijn al best groot in Duitsland, met 500 verkooppunten. In Australië hebben we 150 verkooppunten en verder leveren we in Scandinavië en Rusland. De armbanden zijn momenteel onze grootste productgroep, die maar verder blijft groeien.”

Waar zit groei?

Nathalie Mangnus: “Nieuw voor winter 2015/2016 is de uitgebreide tassenlijn, uiteraard te combineren met de Chunks. Sinds ruim een jaar hebben we de Noosa Amsterdam Petite-lijn, met kleinere Chunks. Hiermee bereiken we een nieuwe consumentengroep die de Originals van Noosa wat te stoer en te grof vindt. Met Petite gaan we uitbreiden richting verfijndere sieraden, zoals een uitgebreider assortiment ringen en armbandjes. Onze ambitie is om de komende jaren de internationale distributie verder uit te breiden. Zeker met de nieuwe productgroepen: de tassen en de Petite-lijn.”

Noosa Amsterdam