TOP

Hoe gaat het met Gustav?

Iedere maand neemt Textilia een merk onder de loep en vraagt: 'Hoe gaat het?' Ditmaal spraken we met Esther de Haas, de Nederlandse agent van het Deense Gustav.

Aantal collecties per jaar: 4 collecties per jaar
Marge: 3.0
Inkoopprijzen: Gemiddelde inkoopprijs is 45 euro, basisartikelen vanaf 14 euro, basis plus artikelen vanaf 23 euro, broeken vanaf 33 euro, jurken en uitgewerkte stuks vanaf 50 euro, accessoires vanaf 20 euro.
Website: www.gustav-denmark.com
Aantal verkooppunten: 110
Informatienummer: Zuid/west Nederland: MAC ZNL Nieuwkuijk Esther de Haas modeagenturen 073-5116035, Noord/oost Nederland: Brandboxx Almere Pauline Kraay modeagenturen 036-5355015

Hoe gaat het?: “Gustav is drie jaar geleden op de markt gebracht en sindsdien maken we elk seizoen een enorme groei door. We kunnen bijna stellen dat de economische crisis aan ons voorbij gaat. Het laatste jaar heeft er qua klanten een duidelijke verschuiving plaats gevonden naar de luxere boetieks, waar Gustav de aanvangs- en middenprijsklasse invult.”

Wat is de kracht van het merk?: “Goede basics met uitgewerkte broeken en tops zorgen dat Gustav een echte totaalcollectie is. Winkeliers kopen een beeld in dat volledig onderling te combineren valt. Zo wordt het ook door de consument gekocht. De collectie is met veel verschillende merken te combineren, van Cambio tot Humanoid, van Patrizia Pepe tot Pinko (en alles wat daar tussen zit).”

Wat is typisch Gustav?: “We gebruiken hoogwaardige materialen die bestaan uit een mix van zachte natuurlijke zijdes, linnen, viscose, katoen, rayon en wol (mohair, apache). De naturellen kleuren van de collectie worden ieder seizoen aangevuld met een aantal trendkleuren.”

Wat voor soort vrouwen kopen Gustav?: “De vrouw die op zoek is naar kleding waarin ze zich lekker voelt, er goed uitziet en waarmee ze zich kan onderscheiden van andere vrouwen. Key-factor hierbij is de gelaagdheid van de tops, shirts en jurken waardoor de look van een outfit makkelijk veranderd kan worden van daywear tot eveningwear.”

Wat is het key-item?: “Voor de winter van 2011 zijn dat zeker onze korte gebreide vesten. Deze kunnen mooi gecombineerd worden met wat meer uitgewerkte broeken, die we ook in de collectie hebben en die we deze winter veelvuldig in het modebeeld zullen zien.”

Wat zijn de toekomstplannen?: “Voor de nabije toekomst zal de focus liggen op uitbreiding bij de luxe boetieks in het midden- tot hoogsegment, waar Gustav als instapprijs zeer goed scoort. Op langere termijn zal de focus nog meer liggen op service, wat juist binnen dit distributiekanaal van toegevoegde waarde is.”