TOP

Grote omzetdaling kledingwinkels in januari, winkels in Klazienaveen na een uur weer dicht en Erik Frenken wordt creatief directeur bij Zoe Karssen

De detailhandel heeft in januari 5,9 procent minder omgezet dan in januari 2020, meldt het CBS. De winkeliers in Klazienaveen die vanochtend hun deuren openden uit protest tegen het coronabeleid van het kabinet waren na ruim een uur alweer dicht. En sinds twee maanden is Erik Frenken creatief directeur van vrouwenmodemerk Zoe Karssen. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 2 maart 2021.

Detailhandel: omzet -5,9% in januari

De detailhandel heeft in januari 5,9 procent minder omgezet dan in januari 2020, meldt het CBS. De foodsector realiseerde meer omzet, maar in de non-foodsector was de daling met gemiddeld 37,7 procent ongekend groot. De omzetten van kledingwinkels en schoenen- en lederwarenzaken daalden het hardst van alle branches, met respectievelijk 61,5 en 54,2 procent. Winkels in recreatieartikelen, meubels en woninginrichting en consumentenelektronica raakten een derde tot de helft van de omzet kwijt. Online werd ruim 92 procent meer omgezet door de detailhandel. Voor veel winkels was het online kanaal de enige mogelijkheid om nog omzet te behalen in januari.

Winkels in Klazienaveen snel weer dicht na waarschuwing

De winkeliers in Klazienaveen die vanochtend hun deuren openden uit protest tegen het coronabeleid van het kabinet waren na ruim een uur alweer dicht. Dat schrijft Nu.nl. Tientallen winkeliers in het dorp openden vanochtend om 9 uur hun winkels, maar na een waarschuwing van de gemeente gingen ze rond 10.15 uur weer dicht. Er werden geen boetes uitgedeeld. “Ik kan de winkeliers in Klazienaveen niet meer toestaan dan ondernemers in andere plaatsen. Als zij de landelijke coronaregels overtreden, dan moet ik wel ingrijpen. Ik keur de actie niet goed, maar heb wel begrip voor de boodschap die ze hiermee over willen brengen”, reageert burgemeester Eric Oosterhout op Nu.nl. De winkeliers zijn niet van plan om nog verder actie te voeren en wachten we af wat er op de persconferentie op 8 maart gezegd wordt. “We wilden de aandacht vestigen op het probleem en ons punt is gemaakt. We laten het hierbij”, zegt Harrie van der Velde van de winkeliersvereniging Klazienaveen Centrum tegen Nu.nl.

Erik Frenken creatief directeur bij Zoe Karssen

Sinds twee maanden is Erik Frenken creatief directeur van vrouwenmodemerk Zoe Karssen. De eerste collectie van zijn hand is vanaf deze maand te koop. Dat meldt Fashion United. In september 2020 werd Zoe Karssen geherlanceerd en hij gaat als creatief directeur door op de koers die al is ingezet. De focus ligt op creativiteit, duurzaamheid, kwaliteit en innovatie. Naast het werk voor Zoe Karssen blijft hij ook actief met zijn eigen label Frenken, dat hij in 2017 lanceerde. Daarvoor was hij creatief directeur van Avelon en werkte hij bij Viktor & Rolf en Alberta Ferretti. In 2019 ontving hij de prestigieuze onderscheiding Cultuurfonds Mode Stipendium.

Herstel retail pas in 2022 verwacht

Retailers die in 2020 het zwaarst zijn getroffen door corona zijn kledingwinkels (-19,2%) en schoenenwinkels (-17%), blijkt uit de sectorprognose Retail 2021/2022 van ABN Amro. Voor kleding- en schoenenwinkels ligt dit jaar wel groei in het verschiet, met respectievelijk 4 en 2 procent. Zij gaat hierin uit van het basisscenario dat niet-essentiële winkels hun deuren vanaf juni weer mogen openen. Na de lange lockdown zal een deel van de consumenten het fijn vinden om weer te kunnen ‘funshoppen’ in fysieke winkels. Maar de coronacrisis heeft de ontwikkeling waarbij de fysieke kleding- en schoenenwinkels steeds meer concurrentie krijgen van online kanalen verder versterkt.

Na een omzetdaling in retail van 2 procent in 2020 verwacht ABN Amro voor 2021 een krimp van 1,5 procent, waarna de retailsector in 2022 met 1,5 procent zal groeien. In de hele sector geldt dat winkeliers te maken krijgen met groeiende concurrentie van online platforms. ABN Amro verwacht dat zulke online platforms sterk blijven groeien als gevolg van de grote behoefte aan gemak en lage prijzen. Zo zijn in 2020 de online verkopen met 35,8 procent gestegen en dit jaar wordt een groei van 20 procent verwacht. “We voorzien dat een deel van de consumenten blijvend minder winkels zal bezoeken, gerichter en meer lokaal gaat winkelen en aankopen blijft verleggen naar het onlinekanaal. Dit doet de huidige winkelgebieden flinke pijn, met faillissementen, winkelsluitingen, huuraanpassingen en leegstand als gevolg”, vertelt Gerarda Westerhuis, Sector Econoom Retail van ABN AMRO. “We adviseren retailers daarom intensief aandacht geven aan een juiste verhouding tussen online verkoop en via fysieke winkels.”

Mango stelt webshop open voor andere merken

Vanaf komend voorjaar verkoopt Mango in de webshop de collectie van het Italiaanse lingeriemerk Intimissimi. Dit is onderdeel van de nieuwe strategie van de retailer om zijn online verkoopkanaal open te stellen voor andere merken. Hiermee wil de retailer het aanbod in nieuwe categorieën invullen. Volgens Elena Carasso, online directeur van Mango, ‘is het niet onze bedoeling om een ​​enorme marktplaats voor meerdere merken te worden, maar om ons commerciële aanbod uit te breiden met merken die passen bij onze positionering’. In eerste instantie zal de vereenkomst met Intimissimi een looptijd hebben van drie jaar en wordt het merk online in zes landen gelanceerd: Spanje, Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Portugal en Frankrijk. De bedoeling is om dit op termijn uit te breiden naar andere landen. Ook zullen er in de toekomst meerdere merken worden toegevoegd aan het platform van Mango, zolang ‘ze compatibel zijn met het merk Mango’. Mango lanceerde in 2000 een webshop en was daarmee een van de eerste moderetailers met een webshop. Eind 2019 behaalde het online kanaal van Mango een omzet van 564 miljoen euro, wat neerkomt op 24% van de totale omzet van het bedrijf. Mango heeft de doelstelling om in 2021 een online omzet van 1 miljard euro te behalen.

Gerry Weber-pionier Bauke Gast overleden

Op maandag 22 februari is de markante modepionier Bauke Gast overleden op 76-jarige leeftijd. Hij was de eerste handelsagent van Hatex, destijds een rokkenfabrikant en later uitgegroeid tot vrouwenmodemerk Gerry Weber. Als agent heeft Bauke Gast Gerry Weber succesvol opgebouwd in Nederland, met ruim 300 verkooppunten. Hij ging in 2004 met pensioen waarna het agentschap werd overgenomen door Herbert Blom. Die bouwde Gerry Weber verder uit in Nederland en heeft naast de wholesale een retailtak opgezet met 44 House of Gerry Weber winkels, outlets en bijna 100 shop in shops. Op vrijdag 26 februari was het afscheid van Bauke Gast in Groningen. Hij laat twee kinderen en twee kleinkinderen na.

Hoofdfoto: Zoe Karssen