TOP

Nederlandse jongeren ‘big spenders’ aan mode

Nederlandse jongeren geven hun geld het liefst uit aan mode en Nederlandse merken zijn daarbij steeds meer in trek. Dat blijkt uit de New Luxury Fashion Monitor van Winkelstraat.nl en onderzoeksbureau Qrius. Niet influencers maar vrienden zijn daarbij hun grootste inspiratiebron.

Als het aan Nederlandse jongeren ligt, gaat het liefst al hun geld op aan mode, is een van de conclusies van de New Luxury Fashion Monitor van Winkelstraat.nl en onderzoeksbureau Qrius. Maar liefst 88% van de jongeren tussen de 15 en 30 jaar koopt liever een paar nieuwe sneakers dan dat ze geld besteden aan een vakantie, de sportschool of gadgets. Een op de drie besteedt jaarlijks 250 tot 500 euro aan mode en een op de vijf zegt meer dan 1.000 euro per jaar uit te geven aan mode. Als er bezuinigd moet worden, kiezen jongeren ervoor om als eerste te besparen op accessoires zoals horloges en sieraden (44%), vakantie en festivals (28%). Op mode bezuinigen jongeren nauwelijks. 

Nederlandse merken populaire

Ruim twee derde van de ondervraagde jongeren koopt regelmatig luxe fashion, zoals sneakers van Balenciaga, Alexander McQueen en Filling Pieces. Dit is vooral populair onder scholieren. Bovendien gaan scholieren en studenten steeds vaker voor Nederlandse modemerken bij de aankoop van luxe mode. Zo zeggen zij vaker kleding van Daily Paper of Black Bananas te kopen dan van internationale merken. Ketens zoals H&M en Zara blijven populair voor de basics (94%).

Fysieke winkels onmisbaar

Hoewel het online shoppen onder jongeren jaarlijks toeneemt, zijn fysieke winkels voor de aankoop van luxe fashion en accessoires nog steeds onmisbaar. Twee derde van de jongeren geeft de voorkeur aan een fysieke winkel of warenhuis en de rest (een derde) koopt het liefst online. Daarbij kiest 30% voor een online winkel waar meerdere merken en producten vertegenwoordigd zijn. Voor scholieren (45%) is dit de favoriete plek om luxe mode te kopen. Slechts 4% koopt rechtstreeks online bij merken.

Vrienden als inspiratiebron

Opmerkelijk is dat meer dan de helft van de jongeren (54%) zich eerder laat inspireren door vrienden dan online influencers (27%) en artiesten en acteurs (17%). Bij middelbare scholieren is dit percentage nog hoger (69%). Ook zegt 73% dat hun muzieksmaak en culturele interesses minder belangrijk zijn bij de keuze voor kleding en merken. Instagram wordt gezien als meest invloedrijke mediabron om kleding te kopen (59%), onder scholieren zijn TikTok en Snapchat bovengemiddeld populair.

Verkoopcijfers

“De uitkomsten van dit onderzoek laten zien dat voor Generatie Z en Millennials luxe een onmisbaar onderdeel is van hun leven. Er lijkt ook bijna niets te zijn dat de uitgaven hieraan afremt”, zegt Joost van der Veer, ceo van Winkelstraat.nl. “We zien dat ook terug in de verkoopcijfers van winkels en merken in luxe fashion die op onze marktplaats zijn aangesloten. De coronacrisis heeft nauwelijks impact gehad op de mode-uitgaven van deze generaties, waar winkels voor deze groep gelukkig op mee hebben kunnen liften.”

De New Luxury Fashion Monitor is uitgevoerd door Qrius in opdracht van Winkelstraat.nl onder 1.000 Nederlandse jongeren in de leeftijd van 15 tot en met 30 jaar. Winkelstraat.nl positioneert zich als ecommerce platform met premium en luxury brands zoals Dsquared2, Gucci, Kenzo, Alexander McQueen, Parajumpers, Airforce, Black Bananas, Reinders, Mason Garments en Filling Pieces.

Foto: Balenciaga voor zomer 2021 door L’Estrop