TOP

Gemeentes met modezaken hardst geraakt, Modefabriek start met marketplace, kunstenaar beticht Scotch & Soda van plagiaat

Middelgrote en grote centra zullen naar verwachting komende jaren het hardst geraakt worden door de coronacrisis, met name vanwege de aanwezigheid van modezaken. Verder: Modefabriek lanceert binnenkort een gloednieuwe online platform met een b2b marketplace, een Amsterdamse illustrator beschuldigt Scotch & Soda van plagiaat en Adidas en Allbirds ontwerpen een klimaatneutrale sneaker.

Gemeentes met modezaken worden het hardst geraakt

Middelgrote en grote centra zullen naar verwachting komende jaren het hardst geraakt worden door de coronacrisis, met name vanwege de aanwezigheid van modezaken. Dat blijkt uit onderzoek van Stec Groep onder wethouders en ambtenaren van 123 gemeenten. Het adviesbureau becijfert dat de komende vijf jaar voor centrumvoorzieningen een krimp verwacht wordt van 10 tot 40 procent. Doordat daarnaast naar verwachting een deel van de horecazaken deze coronacrisis niet overleeft komt een completere centrumbeleving onder druk te staan. Transformatie wordt nog belangrijker, maar gemeenten zijn te passief. De Stec Groep juicht het toe dat veel centrummanagers en ondernemers in korte tijd online platformen opzetten. ‘Een gezamenlijke infrastructuur (webshop, logistiek) is van cruciaal belang om een vuist te kunnen maken tegen de grote platforms.’

Modefabriek lanceert binnenkort online platform met marketplace

Begin juli 2020 lanceert Modefabriek een gloednieuwe online platform met een b2b marketplace. Het moet een platform worden dat de modebranche verbindt en business stimuleert. In een persbericht zegt Modefabriek: ‘Al bijna 25 jaar organiseert Modefabriek een B2B marketplace in de vorm van het fashion trade event van de Benelux. Nu zetten we deze ervaring in om ook online ‘alles onder één dak’ samen te brengen en professionals met elkaar te verbinden. Vraag en aanbod vinden nu hun match in de B2B marketplace op het nieuwe platform. Je vindt er de nieuwste collecties en beste solutions, legt er wederzijds contact, deelt je laatste nieuws en kan elkaar volgen.’ Naast de b2b marketplace vind je op Modefabriek.nl straks ook business opportunities, nieuws, vacatures, workshops, educatie, trends van het laatste uur, en alles over het online en offline Modefabriek-event. ‘Modefabriek.nl wordt het online epicentrum van én voor de fashion community.’

Amsterdamse kunstenaar beticht Scotch & Soda van plagiaat

De Amsterdamse illustrator Floor van het Nederend beschuldigt Scotch & Soda ervan zijn werk ongevraagd te hebben gebruikt als print voor een nieuwe kinderlijn, meldt Het Parool. Het kledingmerk heeft de lijn offline gehaald. ‘Scotch & Soda vroeg me om mijn ontwerpen, ik weigerde en nu komen ze met deze kopieën,’ schrijft Van het Nederend in een story op Instagram. ‘We vinden deze situatie erg vervelend,’ reageert Stephane Jaspar, hoofd marketing van Scotch & Soda, per mail. Hij ontkent gebruik te hebben gemaakt van Van het Nederends ontwerpen. Maar het Amsterdamse merk haalt de jongenskleding toch uit de winkels en van zijn website. ‘We vinden het erg jammer dat we in deze situatie zijn beland en we zullen zorgen dat het niet nog een keer gebeurt.’

Adidas en Allbirds ontwerpen klimaatneutrale sneaker

Sportmerk Adidas en schoenenmerk Allbirds willen van een sportschoen met de laagste ecologische footprint ooit ontwikkelen. Het partnerschap heeft als doel te innoveren op het gebied van productie- en supply chain-processen en het verkennen van bronnen voor hernieuwbare materialen. Beide merken combineren het gebruik van natuurlijke materialen en verbeteringen in zowel het proces als in de technologie. “Het is dringend nodig om onze wereldwijde C02-uitstoot te verminderen, en deze missie is groter dan alleen Allbirds of Adidas”, zegt Tim Brown, co-ceo van Allbirds in een persbericht.

Merken outlets Roosendaal en Roermond hoeven minder huur te betalen

Eigenaar McArthurGlen komt de huurders in zijn 25 designeroutlets vanwege de coronacrisis tegemoet. schrijft Retailtrends. De merken, waaronder die in de outlets in Roosendaal en Roermond, hoeven tot eind dit jaar minder huur te betalen. Van 1 april tot en met 30 juni ziet McArthurGlen af van de basishuur, de op omzet gebaseerde huur en marketingkosten als een outlet dicht is. Na heropening hoeft een merk in deze periode geen basishuur te betalen. Van 1 juli tot en met 31 december wordt alleen de op omzet gebaseerde huur of de sterk verlaagde basishuur in rekening gebracht. De hoogste van die twee moet worden betaald.