TOP

Gardeur wil sneller worden dan Zara [interview]

Het Duitse broekenmerk Atelier Gardeur gaat korter op de markt werken. Door verregaande verticalisering kunnen nieuwe collecties binnen 6 in plaats van 26 weken in de winkels liggen. Ceo Gerhard Kränzle vertelt.

Hoe ver is Atelier Gardeur met het nieuwe verticaliseringsconcept?

Directeur Gerhard Kränzle:  “In de komende jaren is de snelheid de focus, plus het behouden van hoge kwaliteit. We hebben de afgelopen 3,5 jaar met succes gewerkt aan voorwaartse verticalisering en het is nu tijd voor de volgende stap: achterwaartse verticalisering. Deze nieuwe werkwijze maakt ons sneller dan Zara en zal voor retailers meer opleveren. Het gaat om een nauwe samenwerking en het in een vroeg stadium uitwisselen van de juiste informatie.”

Hoe kun je zonder eigen winkels sneller zijn dan Zara?

“Onze eigen fabrieken in Tunesië zijn een groot voordeel. Daarnaast werken we nauw samen met vier nieuwe producenten van katoen, denim, wol en jacquard. We beginnen nu bij het garen in plaats van bij de stof, en dat in dezelfde tijdspanne. Bovendien beheren we het logistieke proces volledig zelf. Gardeur heeft een enorm distributiecentrum in Mönchengladbach. Zara is snel, maar is voor de logistiek afhankelijk van derden, wat vertraagt. Atelier Gardeur heeft twee dagen nodig om een broek naar Amerika te krijgen.”

Voorwaartse en achterwaartse verticalisering, wat is het verschil?

“Voorwaartse verticalisering is gericht op informatie vanaf de winkelvloer. Achterwaartse verticalisering gaat over het productieproces. Normaal is het productieproces van broeken 24 tot 27 weken. Als we de informatie van de winkelvloer sneller naar de producent brengen kunnen we nieuwe artikelen in 6 tot 8 weken in de winkel hebben. Er is elke 4 tot 6 weken contact over de verkoop. We hebben een kleinschalige test achter de rug, die succesvol bleek. Vanaf de zomercollectie 2015 gaan we samenwerken met 25 tot 30 partners in Duitsland en Nederland, onze belangrijkste exportmarkt. Clous Mode en Adam Brandstore doen bijvoorbeeld mee. Na deze testronde willen we het concept gaan uitrollen. We willen 10% meer omzet genereren met dezelfde handel.”

Hoe?

“Dankzij een betere doorverkoop. Doordat we meer informatie uitwisselen en er dichter opzitten, worden de collecties in de winkels beter aangevuld en blijven er minder goederen over aan het eind van het seizoen. Uiteraard is EDI hierbij de basis, maar ook de informatie van de agent in Nederland en de merchandise teams zijn belangrijk. We gaan niet meer collecties maken, er blijven twee hoofdcollecties. Door maandelijks contact kunnen we de flashprogramma’s sneller en beter invullen. Er komt elke maand een nieuw programma dat in zes weken gemaakt is. Daar staat tegenover dat partners er wel vertrouwen in moeten hebben dat Atelier Gardeur brengt wat op dat moment nodig is.”

En retailers die nog niet instappen in dit concept?

“Ook voor retailers met wie we nog niet op deze manier samenwerken heeft het voordelen. De flashprogramma’s zijn immers beter op de markt afgestemd. Maar partners die deelnemen hebben wel meer voordelen door de intensieve informatie uitwisseling. Waar andere klanten misschien een omzetplus van 5 tot 7 procent zullen halen, is dat voor partners die mee doen 12 tot 15 procent. Bovendien verbetert niet alleen de omzet, maar ook de winst. Onder andere door een hogere marge. Dat is wat de retailer nodig heeft.”