TOP

Broekenmerk Michèle gaat verder onder de vleugels van Atelier Gardeur

In oktober 2017 werd nog het einde aangekondigd van het Duitse broekenmerk Michèle. Maar op de valreep, het merk zou per 1 juli stoppen, is er een redder. Atelier Gardeur krijgt een 10-jarige licentie en neemt het merk daarna definitief over.

De broekenfabrikant Michèle uit Mönchengladbach verdwijnt toch niet van de markt. Atelier Gardeur, ook uit Mönchengladbach en eigendom van de Nederlandse Duijndam Groep, gaat verder met het vrouwenmodemerk. Dat meldt het Duitse vakblad TextilWirtschaft. Eerst zal Gardeur via een licentie het merk tien jaar gebruiken, vervolgens zal Gardeur het merk overnemen.

Vorig jaar kondigde aandeelhouder Michael Irskens Michèle aan dat hij de bedrijfsactiviteiten van Michèle Vertriebs GmbH met ingang van 30 juni 2018 zou stopzetten. Hij noemde de moeilijke marktomstandigheden en ‘te negatieve wisselkoersschommelingen’ in Rusland en het Verenigd Koninkrijk, de twee belangrijkste exportmarkten, als reden. 

Gardeur, dat eind 2017 nog failliet was, ziet blijkbaar kansen voor synergie met Michèle, onder meer door productie in zijn eigen fabrieken in Tunesië. Gezamenlijke verkopen in andere belangrijke markten, zoals Duitsland en Nederland, zullen naar verwachting ook positieve kosteneffecten hebben, aldus TextilWirtschaft.

Om de commercieel populaire Michèle-broek zoals gewoonlijk te blijven aanbieden, wordt een team van ontwerp, montage, inkoop en verkoop overgenomen en geïntegreerd op de locatie Mönchengladbach in het hoofdkantoor van Atelier Gardeur, meldt Michèle in een persbericht.

Voor de Nederlandse markt zal Annalies Perdijk Interfashion de vertegenwoordiging weer op zich nemen. 

Sinds 1921

Het merk Michèle bestaat al sinds 1921. Het werd opgericht door Michael Irskens sr. in de Duitse stad Mönchengladbach. In eerste instantie werden er alleen mannenbroeken geproduceerd, later werden daar broeken voor vrouwen en kinderen aan toegevoegd. In 1963 specialiseerde het kledingmerk zich in damesbroeken. 

In 1995 nam Michael Irskens jr. het roer over, als representant van de 4e generatie. Meer dan 20 jaar lang bestuurde hij het bedrijf. Door de overname van het merk is de kans groot dat de 100 jaar alsnog wordt gehaald.