TOP

Atelier Gardeur na de doorstart [interview]

Ruim een half jaar na het faillissement én de doorstart van Atelier Gardeur bouwt het merk weer aan de toekomst. “Er wordt nu beter uitgeleverd dan in de afgelopen tien jaar.”

De Nederlandse agenten Marc van Geuns (vrouwenmode) en Simon de Bruin (mannenmode) halen weer opgelucht adem. Na de turbulente tijd rondom het faillissement zit Atelier Gardeur weer helemaal op de rit. Van Geuns: “We zijn heel blij met de nieuwe eigenaren, Steef Duijndam en Thomas Kültz van de Duijndam Groep. Gardeur is nu weer een private onderneming, zoals vroeger, en niet meer in handen van investeerders of banken. Dat merk je in alles.”

Zoals wat?

De Bruin: “Steef Duijndam is heel voortvarend te werk gegaan. Het is ongelofelijk wat hij in zes maanden teweeg heeft gebracht. De kwaliteit van het product is altijd goed geweest, maar op tijd leveren en genoeg voorraad hebben was wel een issue. We kunnen nu beter leveren dan we de afgelopen tien jaar hebben gedaan. We hebben weer voldoende NOS-artikelen op voorraad. Als retailers nu op maandag broeken nabestellen hebben ze ze dinsdag of woensdag in huis. Dat duurde voorheen veel langer. Daar krijgen we veel complimenten over van klanten. We zien de omzetsnelheid nu al toenemen.”

Heeft het merk dan geen schade opgelopen?

Van Geuns: “Veel partijen hebben geld verloren door het faillissement. Wij ook. Afgelopen winterseizoen hebben we voor vrouwen slechts 20 procent van de orders kunnen leveren en voor mannen 35 procent. Er was geen geld om te produceren. Maar Steef Duindam is direct na de overname met iedereen gaan praten en hij heeft het voor elkaar gekregen om de collectie te laten produceren. Wat Gardeur gered heeft zijn de eigen fabrieken in Tunesië. Uiteindelijk hebben we door het faillissement maar twee maanden vertraging opgelopen en konden we 92 procent van de collectie uitleveren. Komend seizoen gaan we voor honderd procent uitleveren.”

Gardeur ss19 (2) Gardeur ss19 (3)

 Is er collectiematig wat veranderd?

De Bruin: “Bij de mannen hebben we een nieuw designteam. Er was behoefte aan iets meer spanning in de collectie en die zit er voor zomer 2019 zeker in. De basisartikelen waren prima, maar daarnaast is innovatie nodig. Bij de vrouwenlijn is hetzelfde designteam blijven zitten. Daar zijn we heel blij mee, want die waren goed bezig. Ook op andere posities zitten nieuwe mensen, zoals marketing. De nieuwe campagne is net klaar en ik heb de laatste twintig jaar niet zulke attractieve foto’s gezien, met een internationalere uitstraling.”

Zijn jullie klanten ook zo positief?

De Bruin: “Dat is verschillend. Na de doorstart kregen we van klanten felicitaties, bloemen en kaarten. Maar er zijn ook klanten met Gardeur gestopt omdat ze er geen vertrouwen in hadden. Gelukkig is dat beperkt gebleven tot ongeveer 40 klanten. Er zijn nu 206 klanten voor de mannenlijn en 175 voor de vrouwenlijn. En er zijn inmiddels ook alweer klanten terug gekomen omdat ze het merk toch niet willen missen.”

Van Geuns: “De problemen hebben ook nooit aan het product gelegen. We waren bij veel klanten niet alleen het grootste broekenmerk, maar ook het grootste merk in de winkel. Het voordeel van een broekenmerk is dat mensen het product kopen vanwege de pasvorm en ervoor terugkomen. Sommige consumenten dragen alleen maar Gardeur. Dus winkeliers zijn er bij gebaat om het in huis te houden.”

Gardeur ss19 (4) Gardeur ss19 (5)

Hoe kijken jullie zelf terug op het faillissement?

Van Geuns: “Het was bizar om mee te maken, vooral omdat we het zelf goed op de rit hadden in Nederland. We hebben allebei het agentuur van onze ouders overgenomen en zijn al meer dan 35 jaar agent van Gardeur. En dan opeens valt het als een kaartenhuis in elkaar. Het frustrerende voor ons was dat we een goede marktpositie hadden, maar dat die nog veel beter had kunnen zijn als er meer voorraad was geweest en als we stipt en correct hadden kunnen blijven leveren.”

Hoe voelen jullie je vergeleken met een jaar geleden?

Van Geuns: “Opgelucht. We hadden het zwaard van Damocles boven ons hangen dat elk moment naar beneden kon komen. Er was veel onzekerheid. Er is nu zo’n nieuwe wind gaan waaien in het bedrijf. En de financiële middelen zijn er weer. De interne processen zijn veranderd: efficiënter, informeler, transparanter en met kortere lijnen.”

De Bruin: “We hebben er altijd vertrouwen in gehad dat het bedrijf zou worden overgenomen. Maar dat had ook een investeerder of concurrent kunnen zijn. Dat Gardeur zou worden overgenomen door een privé-investeerder die zo betrokken en bevlogen is, hadden we niet durven dromen. We hebben intensief contact met Steef Duijndam. Je merkt nu dat de eigenaar zich met elk detail bemoeit. Hij zit vol grote plannen. Er komt van alles aan, maar daar kunnen we nu nog niks over zeggen. We staan dit seizoen in elk geval wel weer op de beurzen Panorama en Modefabriek.”

Gardeur ss19 (6) Gardeur ss19 (7)

Beeld uit de voorjaar-zomercollectie 2019