TOP

Beurzen in Berlijn: dit zijn de street- en activeweartrends voor zomer 2019

Textilia’s Street X Active-redacteur doorkruiste deze week Berlijn op zoek naar nieuwe zomer 2019-trends, opvallende merken, interessante nieuwtjes en inkoopwaardige items. “De terugkeer van heritage hiphop? Waarom niet?”

Eén ding werd al snel duidelijk in Berlijn: we gaan in 2019 nóg een levendige sportzomer tegemoet. De sportieve stijlen, invloeden en details overheersten op vrijwel elke beurs. Van het vooruitstrevende mannenmode- en streetwearplatform Seek (waarop ook steeds meer vrouwen- en unisekscollecties te vinden zijn) en het naastgelegen Bright, dat terugging naar zijn skate-oorsprong tot Panorama en Premium.  

 

Sterker sportgevoel   

Het duidelijkst was de voortzetting van active wear te zien op Seek, dat de opzet en de exposanten dit seizoen had omgegooid. De afgelopen edities overheersten retro sportmerken als Fila, Ellesse en Champion er al. Dit keer zorgde de toevoeging van een aantal van Bright afkomstige merken, waaronder DC, Element en Karl Kani, voor een sterker sportgevoel. Bright zelf focust vanaf dit seizoen in een afgeslankte vorm weer meer op hoe het ooit begon: met de skatelifestyle. 

 

Hummel Hive

Het Deense sportmerk Hummel presenteerde voor moderetailers de modische activewearlijn ‘Hummel Hive’, geïnspireerd op het rijke archief van het uit 1923-stammende bedrijf. Met als resultaat voetbal- en sportinvloeden vergezeld van on-trend geel en rood, oversized/boxy silhouetten, minimalistisch zwart-wit en bescheiden logo’s. Daarnaast liet het merk een collab zien met de New Yorkse/Mexicaanse ontwerper Willy Chavarria, die volgende week tijdens New York Fashion Week wordt getoond. De lijn heeft een actueel tintje door de ontwikkelingen rondom (illegale) migranten in Amerika. In de binnenzijde van een jack maken Chavarria en Hummel een statement door artikel 1 uit de Grondwet af te drukken.

 

Voetbal

Veel merken refereren aan voetbal, zo ook Lyle & Scott, dat binnenkort enkele winkels in Nederland (waaronder Rotterdam en Utrecht) opent. Een opvallende nieuwkomer op dit gebied was Balr, dat voor de eerste keer op Premium stond. Het Nederlandse sportfashionmerk van oud-voetballer Demy de Zeeuw richtte zich via eigen winkels en webshops lange tijd rechtstreeks tot de consument, maar heeft nu internationale wholesale-ambities. Volgens Felicitas Peters van de Duitse agent Mode.ist zijn de reacties op de aanwezigheid en de collectie positief. “Opvallend veel bezoekers kennen het merk al via social media en zijn verrast dat we nu hier staan. Eigenlijk wordt de hele lijn, van de kledingitems tot de accessoires, erg goed beoordeeld.” Lees meer over de plannen van Balr in Textilia 10, die uitkomt op 3 augustus!

 

Lees verder onder de foto.

Balr

Balr maakte zijn debuut op een beurs. 

 

American sportswear

Een andere trend die we in 2019 kunnen verwachten is die van American sportswear. Jacks, hemdjes en oversized shirts zijn voorzien van strepen, sportkraagjes, drukknopen, netmateriaal, grote cijfers en logo’s. Onder andere Champion, Karl Kani, Umbro, Mitchell & Ness, Fila en Balr brengen dit. En zelfs denimmerk Amsterdenim draagt een steentje bij met een shirt en de afdruk Jan-Kees (een kwinkslag naar de ‘Yankees’). 

 

Heritage hiphop

De aandacht voor deze vorm van sportswear kan volgens Wais Azizi, Europees salesmanager van Karl Kani, mogelijk een nieuwe trend in de hand werken. Die van heritage hiphop. Azizi: “Waarom niet? Na de retro sportmerken en de aandacht voor skate- en streetwear lijkt me dit een logische stap.” Misschien niet eens zo’n gek idee. Op Panorama’s nieuwste sectie, Nova Court, dat zich richt op het streetwearsegment, zagen we in ieder geval de baggy pants van Home Boy. En een flink aantal collecties zijn voorzien van XL-sweaters, jacks en windbreakers in primaire kleuren en colourblocking, die soms doen denken aan de hoogtijdagen van Tommy Hilfiger. 

 

Neon en pastels

Wat kleur betreft kan je sowieso alle kanten op komende zomer. Naast de primaire kleuren – rood, geel en blauw – aangevuld met groen en wit, vragen neongeel, groen, oranje en roze, maar ook een uitgebreid pastelpalet de aandacht. De twee laatste worden ook wel met elkaar gecombineerd in kleurvlakken, strepen en prints en van kledingstukken tot aardig wat accessoires als sokken, sneakers (en veters), tassen, petten en zonnebrillen. 

 

Houd Textilia en Textilia.nl de komende weken in de gaten voor meer voorjaar/zomer 2019 trends, inkooptips, inspiratie, nieuwtjes en merken om in de gaten te houden.

 

Essentiel

Essentiel.

 

Burlington

Burlington.

 

Scotch  Soda

Scotch & Soda. 

 

K-Way

K-Way

Nicce

Nicce.

Best Company

Best Company.

Karl Kani

Karl Kani.

Hummel 1

Hummel. 

Hummel 2

Hummel X Willy Chavarria. 

Lacoste

Lacoste.

Home Boy

Home Boy. 

Nova Court

Nova Court op Panorama.

Seek

Seek.