TOP

Nieuw merk: Inyati [interview]

Rianne Vlierman van Dame du ton Fashion Agency breidt haar merkenpakket uit met het vegan tassenlabel Inyati. Tijdens Modefabriek (8 en 9 juli 2018) wil ze winkeliers laten kennismaken het Duitse merk. “Inyati heeft de uitstraling van een high-end modelabel, maar dan met verrassend commerciële prijzen.”

Hoe ben je met Inyati in aanraking gekomen?

Rianne Vlierman, Dame du ton Fashion agency: “Een oud-collega kwam het merk in januari op de Britse modebeurs Pure London tegen. Inyati had toen net de eerste collectie gelanceerd. Vorig jaar heb ik een eigen modeagentuur opgezet, Dame du ton. Zij wist dat en adviseerde me eens op de site van Inyati te kijken. Van wat ik daar zag, werd ik heel enthousiast.”

Wat sprak je aan?

“Inyati heeft de uitstraling van een high-end modelabel, maar dan met verrassend commerciële prijzen. De gemiddelde winkelverkoopprijs voor een tas is tussen de €50,- en €100,-. Het merk onderscheidt zich door de luxe uitstraling, cleane designs en het frisse kleurgebruik. De tassen en accessoires zijn mooi afgewerkt en van hoogwaardig materiaal.”

INYATI French Kiss collection (2)

En dat voor minder dan honderd euro. Hoe doet Inyati dat?

“Inyati weet de prijzen relatief laag te houden door de materiaalkeuze – voor de collectie wordt geen leer gebruikt, maar vegan leather – en de focus op aantallen. Een scherpe verkoopprijs zorgt automatisch voor een hogere omloopsnelheid. Daarnaast pakken ze zelf iets minder marge om de retailer een goede prijs te kunnen bieden. In de mode- en schoenenbranche worden tassen over het algemeen nog echt als ‘voor erbij’ gezien. Als een klant een paar schoenen voor €200,- koopt, gaat hij of zij datzelfde bedrag niet ook nog eens voor een tas neerleggen.”

Wat is het verhaal achter het merk?

“De mensen achter Inyati zijn al tien jaar actief in de tassenwereld. Vroeger zaten ze in de hoogwaardige leren tassen, met de hand gemaakt in India. Op een gegeven moment merkten ze dat de doorverkoop terug begon te lopen. Ze hebben een stap teruggezet en opnieuw naar de markt gekeken: waar is vraag naar en hoe kunnen wij daarop inspelen? Daar is Inyati uit voortgekomen. De keuze voor vegan leer is tweeledig; deels omdat ze zich in dit segment beter kunnen onderscheiden, maar ook omdat ze een steentje willen bijdragen aan een betere wereld. Inyati is officieel ‘PETA-approved’. Voor de productie worden geen dierlijke materialen gebruikt.”

INYATI French Kiss collection (7)

Hoe ziet de doelgroep eruit?

“De focus ligt vrouwen tussen de 20 en 40 jaar, maar het merk wordt veel breder opgepakt. Dat zie ik ook aan de klanten die ik voor Inyati heb. Wel is de marketingstrategie – via social media en met mooie fotografie – duidelijk op een jongere doelgroep gericht. De ene helft haakt aan op het vegan-verhaal, de andere helft is op zoek naar leuke, nieuwe merken. Of een combinatie van allebei.”

Hoe reageerde het bedrijf toen je ze benaderde?

“Heel enthousiast. Voor ik Dame du ton begon, heb ik acht jaar als accountmanager bij een Nederlands tassenmerk gewerkt. In die tijd heb ik een groot netwerk in de mode-, schoenen- en lederwarenbranche opgebouwd. Ik geloof dat ze mijn verhaal ook leuk vonden – een jonge meid die voor zichzelf begint. Er was herkenning van beide kanten. Het team van Inyati is ook jong. Ze zijn met z’n vijven, bijna allemaal twintigers.”

INYATI French Kiss collection

Hoe ga je te werk bij de Nederlandse lancering?

“In Duitsland is het merk tijdens de januari-editie van Panorama (16-18 januari 2018) gelanceerd. De reacties waren overwegend enthousiast. Het eerste seizoen stond in het teken van meer naamsbekendheid, o.a. door middel van samenwerkingen met bloggers. Twee maanden daarna ben ik in Nederland begonnen. Niet de makkelijkste periode, omdat retailers de nieuwe collecties al binnen hadden. Gelukkig is de collectie van Inyati niet perse seizoensgebonden. Op dit moment ligt het merk in tien winkels, heel divers: van Berden Fashion en Roetgerink Mode & Schoenen tot Travelbags en Fashionstash, een hippe lederwarenzaak in Panningen. De ‘officiële’ lancering volgt tijdens Modefabriek (stand W110).”


Lees ook: deze schoenen- en accessoiremerken staan op Modefabriek in juli 2018


Waarom is deelname aan Modefabriek belangrijk?

“Omdat winkeliers hier vrijblijvend met Inyati kunnen kennismaken. Van mode- en schoenenretailers tot lederwarenzaken, iedereen komt hier. Bovendien is het een mooie beurs vol inspiratie, de sfeer is goed. De organisatie maakt er echt een evenement van.”

INYATI French Kiss collection (8)

Hoe zie je de distributie voor je?

“Het zou mooi zijn als we van tien naar honderd winkels kunnen groeien. Inyati is een volwaardig merk en ik zou graag zien dat het ook als zodanig wordt gepresenteerd, in een serie van meerdere modellen en kleuren. Niet als hapsnap voor erbij, maar als onderdeel van het assortiment. Zo’n presentatie maakt de uitstraling sterker en de aantrekkingskracht groter. En het loont: ik ben ervan overtuigd dat winkeliers geld met Inyati kunnen verdienen. We richten ons op de lange termijn. Het is de bedoeling dat we er over tien jaar nog steeds zijn.”

Iets anders: je modeagentuur Dame du ton bestaat alweer bijna een jaar. Hoe bevalt het zelfstandig ondernemerschap?

“Toen ik nog in loondienst werkte, had ik altijd heel veel ideeën over wat er anders of beter kon. Het kostte echter ontzettend veel tijd en energie om die plannen gerealiseerd te krijgen. Op een gegeven moment ging het bedrijf waar ik voor werkte failliet en kwam ik zonder werk te zitten. Dat zette me aan het denken: wat wordt de volgende stap? Wat wil ik eigenlijk? Ik besloot om mijn ideeën zelfstandig uit te voeren. In het begin was het wel even wennen om meerdere merken – momenteel zijn dat Inyati en het paraplumerk Knirps – te vertegenwoordigen in plaats van één. Knirps is voor mij de stabiele factor. De parapluverkoop loopt het hele jaar door. Met Inyati kan ik pionieren, het bedrijf geeft me volledige vrijheid. Ik ben nu een jaar bezig en inmiddels ben ik zover dat ik weet: ja, nu doe ik wat ik leuk vind.”

Rianne Vlierman Dame du ton Fashion agency INYATI French Kiss collection (3)

Foto’s: Inyati, Dame du ton Fashion agency