TOP

Mysteryhopper: dit is de reactie van Heeren van Nuland

Voor Textilia beoordeelt een onafhankelijke mystery shopper winkels op een aantal vaste punten. Voor de nieuwe mannenmodespecial werd Heeren van Nuland in Oss beoordeeld. Wat is de reactie van de retailer op de bevindingen?

Mannenmodewinkel Heeren van Nuland in Oss krijgt van de mysteryshopper als eindoordeel een 7. Volgens de mysteryshopper is ‘het hele concept, van de etalage tot de inrichting, het assortiment en de service, correct en verzorgd’. Eigenaar Marieke van Nuland kan zich hier wel in vinden. “We zijn een redelijk jonge winkel – we bestaan 6 jaar – maar het gaat goed. We weten al vijf jaar lang elk jaar te plussen, dus daar zijn we erg blij mee. En dat betekent dat ons concept aanslaat.” 

Wel wil Van Nuland een aantal zaken rechtzetten in het oordeel van de mysteryshopper.”In het artikel staat dat we jeans van Hiltl verkopen, maar dat hebben wij niet. Wel gewone katoenen broeken van dit merk, maar net geen jeans. Ook klopt het niet dat wij Hackett verkopen. Maatwerk is een mogelijkheid, maar wij verkopen géén private label kostuums. En business shirts hebben wij alleen van Eton, John Miller, Hugo en Hugo Boss Black, en in geen geval van Koike – zoals in het artikel staat vermeld.”

Verhuizing

Maar er schuilt ook een punt van kritiek in het oordeel van de mysteryshopper: “De veiligheidsmarges waarbinnen de winkel opereert, zijn ruim, waardoor er geen uitschieters zijn waarmee Heeren van Nuland zich zou kunnen onderscheiden of een onuitwisbare indruk kan achterlaten.” Marieke van Nuland: “Dit is niet echt een representatieve periode voor onze winkel, omdat we vlak voor een grote verhuizing zitten en daarom al in de opruimingsperiode zitten. Straks hebben we op de nieuwe locatie 100 vierkante meter meer ruimte, dus zijn er ook meer presentatiemogelijkheden.” 

Volgens de mysteryshopper kan het een punt van aandacht zijn, dat de nieuwe winkel een stuk groter wordt, omdat ‘een grotere winkel vraagt om een grotere aantrekkingskracht en dat lukt alleen als er sprake is van meer drama, beleving en persoonlijkheid.” “Beleving en persoonlijkheid zijn er naar mening nu al, maar worden straks alleen maar versterkt. Bij ons draait het niet zozeer om de merken maar om de collectie die we samen met al die leveranciers opbouwen. Bij het samenstellen van ons assortiment luisteren we naar de behoeften van onze klant. Zoals een schilder de kleuren mengt stellen wij de verschillende collecties van merken samen.” 

Op de onderdelen ‘assortiment’ en ‘service’ scoort Heeren van Nuland een 7. Dit geldt ook voor de onderdelen ‘concept/interieur’ en ‘visual merchandising’. Alleen op het onderdeel ‘etalage’ krijgt de mannenmodewinkel een 6. Zo vindt de mysteryshopper de etalage op dat moment ‘summier, maar zomers’. “In de etalages staan nu geen poppen, het is meer een soort stilleven. De een vindt dat leuk, terwijl de ander dat juist te sober vindt. Maar eigenlijk besteden we juist heel veel aandacht aan de etalages. We schakelen een extern bureau daarvoor in, dat iedere vier weken alles vernieuwt.”