TOP

Nu in Textilia #8: de Street X Active-trends voor zomer 2019 en hoe word je online een local hero?

In de Street X Active-special van Textilia brengen we 6 pagina's vol trends van Jan Agelink voor het nieuwe inkoopseizoen, plus uitgebreide tips hoe je deze trends vertaalt naar de winkelvloer. Verder: een exclusief interview met de cmo van Scotch & Soda, een achtergrondverhaal over hoe je online een local hero kunt worden en een kijkje in de kassa van Dinmar Fashion uit Delft. En uiteraard de vaste rubrieken Mysteryshopper, Mode-icoon. Markt in cijfers (over social media) en Close-up.

Onze mysteryshopper winkelt bij Deep in Soest

Voor Textilia beoordeelt een onafhankelijke mysteryshopper zelfstandige winkels op een aantal vaste punten. Deep in Soest kreeg in mei 2018 een bezoek. “De winkel heeft twee etages. De oppervlakte lijkt in eerste instantie groot. Dan komt doordat er veel open ruimte is bij de entree; dat zorgt voor een ruimtelijk effect. De uitstraling is duidelijk stoer. De trap naar boven is gemaakt van ruw uitziende houten planken, dat oogt bijna als een westernstijl. Op de eerste verdieping staat een mooie chesterfield die de stoere en sfeervolle uitstraling benadrukt.” Wil je weten wat de reactie is van de retailer op de bevindingen? Lees het hier in dit artikel.

Trends: 6 pagina’s inspiratie Street X Active voor zomer 2019

De samenwerkingen tussen streetwear- en high end- merken is tot een hoogtepunt gestegen in het afgelopen jaar. Louis Vuitton X Supreme, Junya Watanabe X The North Face en Kith X Moncler zijn wat klinkende voorbeelden die de toon hebben gezet en allemaal even succesvol waren. Het is een teken dat we pas aan het begin van een nieuw tijdperk staan waarin Street X Activewear de conventionele modewetten aan het opschudden én herschrijven is. Het resulteert in nieuwe vormen en materialen voor een lifestyleconsument die ook doorklinken in de zes zomerthema’s op onze trendpagina’s.

Trends in de praktijk: hoe vertaal je ze naar de winkelvloer?

In de trends Street X Active voor zomer van 2019 zien we een veelheid aan kleur, sportieve outfits, grove items en een vleugje glamour. Maar hoe ga je dit vertalen naar je assortiment en de winkelvloer? “Maak het niet te gek. Zorg voor balans en een mooie dosering in je outfits.” We vragen het de inkoper, de stylist en de visual merchandiser.



Wil je het héle jaar door op de hoogte zijn van alle ins en outs van de modebranche? Sluit dan een jaarabonnement af. Twaalf edities per jaar en toegang tot alle exclusieve content op de website. En natuurlijk tweemaal per jaar de kleurkaarten met de nieuwste modekleuren.


 

Interview met Ralph Rijks, de nieuwe marketingtopman van Scotch & Soda: ‘Er is nog onbeperkte groei mogelijk’

Jarenlang was Scotch & Soda een van de belangrijkste ‘buzz’-merken in de moderetail. Wat de nieuwe marketingtopman Ralph Rijks betreft, mag het label wel weer spraakmakender zijn. “Een scherp randje, een kwinkslag of een aspect waar iedereen het over heeft.” 

Markt in cijfers: Nationale Social Media Onderzoek 2018

Social media staan volop in de belangstelling. Maar welke platformen worden het meest gebruikt? En wat zijn de stijgers en de dalers? Instagram is in elk geval bezig met een stevige opmars, blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2018. Richard Derks, directeur van IIZT licht toe.

Ondernemen: zo word je (ook) online een local hero

Social media bieden onbegrensde mogelijkheden. Maar misschien is het beter om voor kwalitatieve volgers te kiezen. Kanalen als Instagram en Facebook kunnen voor moderetailers op lokaal niveau erg effectief zijn. Om fans te krijgen, klanten aan je te binden of meer bekendheid in je regio te verwerven. Hoe pak je het aan? Kirsten Jassies van Just K. geeft tips.

Een kijkje in de kassa bij Dinmar Fashion Store in Delft

Nederlanders staan niet bepaald bekend om loslippigheid als het gaat om hun portemonnee. Maar mede-eigenaar Marcel Rocha van streetwearzaak Dinmar Fashion Store geeft openheid van zaken aan de hand van een bongemiddelde. Ruim drieënhalf jaar geleden zijn Marcel Rocha en Jandino Asporaat huin zaak gestart. Dinmar Fashion Store in Delft is uiterst actief met marketen en het bedienen van de klant. “Van mij mag de snelheid qua vernieuwen nog hoger, zodat klanten vaker worden verrast.”


NEEM NU EEN JAARABONNEMENT OP TEXTILIA EN ONTVANG ALLE EDITIES PLUS TOEGANG TOT ALLE EXCLUSIEVE CONTENT OP DE WEBSITE.


 

Mode-icoon: het heuptasje

Sommige items leggen een lange weg af voordat ze de status van mode-icoon bereiken. Ooit typeerde het accessoire ‘foute’ toeristen, nu is het praktische kleinood verworden tot een van de meest gewilde tassen waar de coolheid van afspat. Met dank aan de streetwear-revival. Maar wist je bijvoorbeeld dat het heuptasje duizenden jaren geleden al werd gedragen? 

Close-up: Pieter Ceizer, typografiekunstenaar en eigenaar van kledinglijn Ceizer

Wie is Pieter Ceizer (35), typografiekunstenaar en eigenaar van de kledinglijn Ceizer? In de rubriek Close-up beantwoordt hij 15 persoonlijke vragen. Zoals: wie ben je eeuweig dankbaar? “Wie ben je eeuwig dankbaar? “Mijn vader. Hij heeft me altijd gesteund in goede en moeilijkere tijden. Het is soms lastig om in jezelf te geloven. Als er dan maar één iemand is die voelt wat jij voelt, dan is dat zoveel waard. Zelfvertrouwen is heel belangrijk als je je plekje probeert te veroveren in de wereld, en het beste is: het kost niks.”