TOP

Nu in Textilia #9: de mannenmodetrends voor zomer 2019 en hoe vertaal je deze naar de winkelvloer?

In Textilia #9, de mannenmodespecial, hebben we een exclusief interview met Michael Berngruber, de nieuwe ceo van Digel en nemen we een kijkje achter de schermen bij Modekantoor in Bergen. Verder: 6 pagina's vol trends van Mehtap Gungormez voor het nieuwe inkoopseizoen, plus uitgebreide tips hoe je deze trends vertaalt naar de winkelvloer. En uiteraard de vaste rubrieken Even Afrekenen, Mysteryshopper, Mode-icoon en Close-up.

Interview met Michael Berngruber, de nieuwe ceo van Digel: ‘Ik wil graag dat we over vijftien, twintig jaar nog steeds bestaan’

Digel is van oudsher een Duits pakken- en colbertmerk, maar slaat onder de bewindvoering van de nieuwe ceo Michael Berngruber geleidelijk een andere weg in. “Het gaat erg goed. In 2017 zijn we – zowel in Nederland als in zijn geheel – 8 procent gegroeid. Wij hebben weliswaar onze roots in Duitsland, maar 5 procent van onze business bestaat uit export. Vooral de Benelux is belangrijk voor ons. Mede dankzij ons agentschap Tuerlings Fashion Group groeien we al jaren gestaag in Nederland. We krijgen altijd goede feedback van Tuerlings, zij staan immers in direct contact met winkeliers. Wij nemen die feedback altijd mee bij het ontwikkelen van de collecties. Om de groei vast te houden, moeten we wel scherp blijven en meebewegen. Ik wil graag dat we over vijftien, twintig jaar nog steeds bestaan. Daarom moeten we blijven vernieuwen.

Markt in cijfers: de stand van zaken na de crisis

Het gaat beter met de economie; de detailhandel groeide vorig jaar het sterkst sinds in 2006 de crisis begon. Ook is het aantal faillissementen van kleding- en schoenenwinkels een heel stuk lager dan in de voorgaande jaren. Sonny Duijn, sectoreconoom Retail en Leisure bij ABN Amro, licht de cijfers toe.


Wil je het héle jaar door op de hoogte zijn van alle ins en outs van de modebranche? Sluit dan een jaarabonnement af. Twaalf edities per jaar en toegang tot alle exclusieve content op de website. En natuurlijk tweemaal per jaar de kleurkaarten met de nieuwste modekleuren.


Even Afrekenen: een kijkje achter de schermen bij Modekantoor in Bergen

Nederlanders staan niet bepaald bekend om loslippigheid als het gaat om hun portemonnee. Maar eigenaar Theun Dekker van het Modekantoor geeft openheid van zaken aan de hand van een bongemiddelde. Zeven jaar geleden begon Dekker de mannenmodewinkel Modekantoor in het Noordhollandse Bergen. Naast een nuchtere aanpak is het vooral de collectie waarmee hij zich onderscheidt: ingetogen luxe en kwaliteit. “Logo’s doen het in mijn winkel niet goed”, vertelt Dekker. “Ik houd van cleane ontwerpen, gemaakt van hoogwaardige materialen en voorzien van een goede pasvorm en verfijnde details. Ook doe ik niet aan hypes.”

De trends voor zomer 2019: 6 pagina’s mannenmode

De retro invloeden en inspiratie uit de natuur zijn ook het komende zomerseizoen bepalend voor een zestal trendthema’s. De ene man zal kiezen voor tropische kleuren en art deco-invloeden uit Miami, terwijl de voorkeur van de andere misschien uitgaat naar een stijlicoon als de kantoormedewerker die is blijven hangen in de jaren ’70. Daarnaast is sportieve en comfortabele, maar chic ogende mannenmode belangrijk.

Hoe vertaal je de trendinformatie naar de winkelvloer?

Office clerk? Classics revisited? De trendthema’s spreken zeker tot de verbeelding. Maar hoe vertaal je ze naar je assortiment en de winkelvloer? “Het soort producten uit de Classics revisited-trend – tijdloos, authentiek en origineel – gaan voor de consument nog meer tellen.” We vragen het de retailer, de etaleur, de stylist en de inkoper. 

Onze mysteryshopper winkelt bij Heeren van Nuland in Oss

Voor Textilia beoordeelt een onafhankelijke mysteryshopper zelfstandige winkels op een aantal vaste punten. Heeren van Nuland in Oss  kreeg in mei 2018 een bezoek. ‘De winkel ziet er strak en verzorgd uit. Het is een afwisseling van moderne hang- en presentatie-units en een antiek uitziende presentatiekast of een stoere jeanstafel, gemaakt van oud uitziende planken. Een geraffineerde combinatie van stijlen waardoor de strakke inrichting een vriendelijke touch krijgt. Middenin de winkel staat als een soort van koffietafel een hoge tafel met aan weerszijden hoge bankjes. Een fijne hoogte om even gemakkelijk te gaan zitten.’ Wil je weten wat de reactie is van de retailer op de bevindingen? Lees het hier in dit artikel.


NEEM NU EEN JAARABONNEMENT OP TEXTILIA EN ONTVANG ALLE EDITIES PLUS TOEGANG TOT ALLE EXCLUSIEVE CONTENT OP DE WEBSITE.



Mode-icoon: de stropdas

Sommige items leggen een lange weg af voordat ze de status van mode-icoon bereiken. Wist je bijvoorbeeld dat mannen op de beursvloer een boete konden krijgen als ze geen das om hadden? Het is een rare naam eigenlijk, stropdas. Alsof je eraan wordt opgehangen. Misschien dat veel mannen het daarom als een ware bevrijding ervaren wanneer eind jaren ’90 de smalle reep stof niet meer om de nek hoeft te worden geknoopt als ze naar hun werk gaan. Nut heeft het stuk stof al lang niet meer. Eeuw-en geleden diende een halsdoek nog ter bescherming tegen onder andere kou of om bloed, snot en zweet aan af te vegen. Nu dient de das – want zo noemen we hem voortaan – vooral als decoratie en in veel gevallen nog steeds als statussymbool.

Trends bodyfashion voor zomer 2019

Komende zomer geldt in de mannenondermode de stelregel: klein maar fijn. Shorts en slips laten aardig wat been zien en diverse klassiekers – de één populairder dan de ander – maken een comeback. “Zo blijven de benen liefst onbedekt. De witte slip is weer in beeld, net als de watervriendelijke variant, de ‘Speedo’. Daarnaast zijn de shorts kort en flexibel.”

Pitti People: trends, gespot bij bezoekers van de Pitti Uomo in Florence

De outfits van bezoekers van de Pitti Uomo in Florence zijn nog altijd een goede graadmeter voor trends. Welke modetrends vielen ons op tijdens de afgelopen zomereditie van de mannen-modebeurs? Mehtap Gungormez spotte 6 trends: print mania, het streepjesshirt en understated chic. Bekijk meer foto’s hier…

Close-up: Tommy Page, eigenaar van de gelijknamige winkel in Amsterdam en oprichter van Club Clothier

Wie is Tommy Page (43), eigenaar van de gelijknamige winkel in Amsterdam en oprichter van Club Clothier? In de rubriek Close-up beantwoordt hij 15 persoonlijke vragen. “Van Vivienne Westwood heb ik veel geleerd, bij wie ik ooit stage heb gelopen. Haar activistische mentaliteit en het ingaan tegen de gevestigde orde en verwachtingen, vind ik erg inspirerend. Ook leerde ik er goed onderzoek te doen door de geschiedenis in te duiken en musea en archieven te bezoeken.”