TOP

G-Star sluit winkels, rustiger Black Friday verwacht, Engelse retail vraagt om openen winkels

Modelabel G-Star sluit winkels in de Verenigde Staten, door de coronapandemie wordt er een rustiger Black Friday verwacht en de retail vraagt om winkels te openen voor de feestdagen. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 16 november.

Rustiger Black Friday verwacht

Door de coronapandemie zal het koopjesfestijn Black Friday bijna de helft minder winkelend publiek naar de winkelstraten lokken in vergelijking met vorig jaar. Dat voorspelt onderzoeksbureau RMC, schrijft De Limburger. Om precies te zijn verwacht RMC op vrijdag 27 november een teruggang in het aantal winkelende klanten van 46,8 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ook in de weken daarna, vlak voor Sinterklaas en Kerstmis, zal het fors rustiger zijn dan vorig jaar. In totaal zullen de laatste weken van het jaar 44 procent minder klanten naar de winkels komen dan vorig jaar. RMC ziet dat consumenten vaker aan het begin van de week winkelen voor de koopjes van Black Friday en verwacht dat dat dit jaar nog sterker zal zijn. Ook zien ze dat mensen dit jaar gerichter winkelen en per bezoek makkelijker en meer kopen. De piek in drukte ligt net zoals voorheen nog steeds rond 15.00 uur ’s middags.

G-Star sluit helft van winkels in VS

Het Nederlandse modelabel G-Star sluit winkels in Verenigde Staten. Dat is onderdeel van het bestaande herstructureringsplan en verder in te zetten op online. Dat meldt Retailnews. Het halveert het winkelbestand in de Verenigde Staten, waar het merk doorgaat met tien winkels. G-Star nam in juli al stappen om de schade die het ondervindt van de coronapandemie te beperken. In juli kondigde het kledingbedrijf een grote reorganisatie aan. Dat betekent dat er wereldwijd tien procent van het personeelsbestand wordt geschrapt, waardoor er in ons op het hoofdkantoor 150 banen verdwijnen. “Door deze crisis is de al eerder ingezette verschuiving naar online in een stroomversnelling gekomen, dit ten koste van de prestaties van fysieke winkels”, aldus Suzanne de Jong, director corporate communications bij G-Star, toen in een reactie aan Textilia. De Zweedse tak van het jeansbedrijf werd een week eerder failliet verklaard en de Amerikaanse en Australische divisies hebben uitstel van betaling aangevraagd. De huidige strategie om vol in te zetten op online pakt volgens een woordvoerster goed uit in zowel Amerika als Australië. G-Star verwacht dat online volgend jaar goed is voor het grootste deel van de wereldwijde omzet.

Forse daling bezoekersaantallen Designer Outlet Roermond

Designer Outlet Roermond wordt door de coronapandemie veel minder bezocht dan vorig jaar. Dat schrijft De Telegraaf. Sinds mei is het aantal bezoekers met vijftig procent gedaald. Waar het outletcentrum vorig jaar nog 8,4 miljoen shoppers trok, verwacht het dit jaar zo’n 4,6 miljoen bezoekers. Volgens managing director Pieter van Voorst, werkzaam bij het moederbedrijf McArthurGlen, komen er op een normale doordeweekse dag vijftienduizend mensen naar de outlet, in deze tijd zijn dat er echter maximaal vijfduizend per dag. Dat heeft consequenties voor de omzet; die is dit jaar 25 procent gedaald. McArthurGlen heeft een regeling met de huurders getroffen, mede omdat het outletcentrum dicht was in maart en april. Van half maart tot het einde van het tweede kwartaal zijn de huren kwijtgescholden en in het derde kwartaal hebben winkeliers een huurkorting gekregen.

Ceo’s Engeland roepen in brief op tot openen winkels

Meer dan 60 ceo’s van grote retailbedrijven in Engeland hebben een open brief aan de regering gestuurd waarin ze vragen om detailhandel voor de feestdagen open te houden. Ze waarschuwen voor de langdurige schade aan de Engelse winkelstraten als de tweede lockdown wordt verlengd, schrijft Drapers. Niet-essentiële winkels in Engeland hebben voor de tweede keer dit jaar hun deuren moeten sluiten. Deze tweede lockdown eindigt naar verwachting op 2 december.

De open brief is gestuurd aan The Times en is ondertekend door 61 retailbazen, waaronder die van modebedrijven Marks & Spencer’s Carphone’s, River Island, JD Sports, Superdry en Harvey Nichols. In de brief staat dat het met nog maar twee weken te gaan het nu van vitaal belang is dat winkeliers de duidelijkheid krijgen die ze nodig hebben over de toekomst. ‘Kerstmis nadert snel en de helft van de detailhandel is gedwongen te sluiten, waardoor deze winkels ongeveer £ 2 miljard per week aan verkopen worden ontnomen. November en december zijn goed voor meer dan een vijfde van alle detailhandelsverkopen en als niet alle winkels begin december weer open mogen, zullen veel winkels misschien nooit meer heropenen, waardoor honderdduizenden banen in de detailhandel in gevaar komen. Een aanhoudende periode van sluiting van winkels zal leiden tot meer winkelstraten met luiken en veel meer banenverlies in het hart van de feestdagen.’ Ze voegen eraan toe dat uit overheidsrapporten zou blijken winkelsluiting een minimale impact heeft op de overdracht van Covid. ‘Winkeliers hebben honderden miljoenen geïnvesteerd om hun winkels Covid-veilig te maken, zodat zowel klanten als personeel veilig zijn’.