TOP

Eerste Trenddag een succes [verslag]*

Alvast inspiratie opdoen en trends spotten voor het winterseizoen 2015/2016 kon op 3 november tijdens de eerste Trenddag van Textilia, Bengels en Schoenvisie in Club Panama in Amsterdam.

De eerste Trenddag van Textilia, Bengels en Schoenvisie was twee weken van te voren al uitverkocht. Ruim 220 bezoekers lieten op maandag 3 november in Club Panama inspireren door trendwatchers Christine Boland, Jan Agelink en Bea de Roo, aangevuld met de presentatie van Jonneke Heins van onderzoeksbureau Gfk Panel Services over de bestedingen aan mode.

Christine Boland: zwart-wit

Trendwatcher Christine Boland opende de Trenddag met een anderhalf uur durende presentatie over de nieuwe trends van het winterseizoen 2015/2016. Boland wist vijf thema’s te vertalen naar concrete voorbeelden voor de mode-industrie. Van cleane en simpele belijningen naar kleuren uit de kinderkleurdoos tot natuurinvloeden, kunst en retro en de nieuwste hightech-toepassingen. In al haar genoemde thema’s komt de combinatie zwart-wit terug. Daarbij maakt de trendanalist in zowel kleuren, patronen en materialen een verwijzing naar de natuur. Boland vertelt nog dat je zelf de keuze moet maken met welke trends jij iets kunt: “Wat je morgen nog te binnen schiet over deze dag, daar moet je in jouw werk iets mee doen.”

Jonneke Heins: balans tussen online en offline

Na de sessie van Boland verschijnt Jonneke Heins, research consultant bij Gfk Panel Services op het podium. Zo vertelt ze onder andere dat het weer één van de belangrijkste factoren is voor een modezaak: “De temperatuur heeft invloed op de omzet. Dit jaar scoorde week 14 (31 maart t/m 6 april) de hoogste stijging en week 38 (15 t/m 21 september) de laagste ten opzichte van het jaar ervoor. In week 14 was het juist erg koud en in week 38 was het relatief erg warm. Het weer heeft een grote invloed op de verkoop. “Het is belangrijk om ad hoc op de weersomstandigheden te kunnen inspelen”, vertelt Heins. Ook vertelt ze dat retailers de balans moeten vinden tussen hun winkel online en offline. Daarbij heeft ze het over de leading edge consumers: de vaak jongere doelgroep die veel online koopt en oriënteert. “Deze zijn loyaler aan formules die advies geven en persoonlijke aanbiedingen doen”, zegt ze.

Jan Agelink: van knitwear tot verlengde hoodies

Na de pauze presenteert Jan Agelink, ook wel Jan Trendman, in een keuzesessie in de grote zaal de jeans & sporttrends voor winter 2015/2016. In zijn sessie ‘We are all makers’ neemt hij de bezoekers mee op een inspirerende reis naar de toekomst van jeans en sportfashion. Kickstarterprojecten, Instagram-accounts, Apps, video’s en inspirerende foto’s komen in een uur voorbij. Volgens de trendforecaster zijn knitwear met en zonder coating, cartoons op jeans, en wijd uitlopende rokken belangrijke items voor de winter. In de sportfashion wordt er een link gemaakt naar outdoor en het multifunctionele. Leren joggingbroeken, technische jassen, ritsen in een sweater en verlengde hoodies zijn volgens hem de highlights.

Bea de Roo: de lange laars

In de kleine zaal is de keuzesessie van trendwatcher Bea de Roo. Zij vertelt in haar presentatie wat de schoenentrends zijn voor winter 2015/2016. Zo maakt volgens haar de lange laars een comeback. Maar ook metaalaccenten, zoals studs en ritsjes, komen weer terug. Ook tipt ze in haar presentatie het belang van comfort: stevige profielschoenen, mannelijke brogues, pumps met lage hakken en platte overknee laarzen gaan het volgens haar erg goed doen.

Op textilia.nl vind je in de komende week uitgebreide  verslagen van de presentaties van elke trendwatcher. Houd de website in de gaten, abonneer je op een van onze nieuwsbrieven of volg ons op Facebook, Twitter of Google.