TOP

Dit zijn de 15 meest kansrijke e-commerce landen

Nederland is ingehaald door België op The 2015 Global Retail E-Commerce Index. Dit is de internationale ranglijst die het groeipotentieel van dertig e-commerce landen weergeeft.

België is Nederland voorbij gestreefd in The 2015 Global Retail E-Commerce Index. Deze lijst rangschikt de meest aantrekkelijke landen op gebied van online retail. Nederland is zes plaatsen gestegen naar de dertiende plaats. België is vijftien plaatsen gestegen naar plaats negen en is met Denemarken (plus dertien punten, vijftiende plaats) de snelste stijger in deze index.

Aantrekkelijk

Over het algemeen scoren de Belgen beter op aantrekkelijkheid (45.6 punten) dan Nederland (41.8 punten). Die waarde wordt onder meer bepaald door de grootte van de online markt, de bereidheid van de consument om gebruik te maken van online transacties, het groeipotentieel van online retailverkopen en de infrastuctuur.

Daaruit blijkt dat België een groter groeipotentieel heeft, 48.3 punten ten opzichte van 8.1 voor Nederland. Dat komt doordat de onze zuiderburen op gebied van e-commerce bezig zijn met een inhaalslag. Meer dan de helft van de Belgische shoppers doet dat online. In hun zoektocht naar onder meer lage prijzen en gemak belandden ze vaak bij buitenlandse sites, zoals de Franse versie van Amazon alsook het Nederlandse Bol.com. Maar volgens het adviesbureau dat dit onderzoek uitvoerde, ATKearny,  groeit de Belgische e-commerce sector verder met 25 procent tot 2020. Het gaat volgens het bureau voornamelijk om kleding, voeding en elektronica.

Gemeengoed

Op infrastructuur en consumentengedrag scoort Nederland wel hoger, respectievelijk 84.6 en 98.8. België zit er niet ver onder: 81.1 en 82. Dat ons land goed scoort op die onderdelen, betekent dat online shoppen hier echt gemeengoed is geworden. Wereldwijd blijft e-commerce groeien. De verkopen zijn met twintig procent gestegen in 2014 tot bij 840 miljard dollar. Dat gaat overigens wel afvlakken, verwacht ATKearny.

Uit de index blijkt dat de Verenigde Staten, China en Groot-Brittannië wereldwijd de meest belovende landen voor e-commerce activiteiten zijn. Zo ziet de top 15 van The 2015 Global Retail E-Commerce Index eruit:

1.            Verenigde Staten

2.            China

3.            Groot-Brittannië

4.            Japan

5.            Duitsland

6.            Frankrijk

7.            Zuid-Korea

8.            Rusland

9.            België

10.          Australië

11.          Canada

12.          Hong Kong

13.          Nederland

14.          Singapore

15.          Denemarken