TOP

Dutch Retail Experience Awards: winnaars aan het woord

Ieder jaar deelt Goodbrandz de Dutch Retail Experience Awards uit. Maar waarom is het goed om mee te doen? Textilia vraagt het de winnaars van vorig jaar. Deze week: Rick Moorman van het gelijknamige warenhuis. “Je krijgt een heel stuk erkenning voor wat je doet.”

Wat heeft de prijs voor je betekend?

“Ongelofelijk veel media-aandacht. Ik heb na het winnen van de prijs ontzettend veel interviews gegeven, van BNR tot de Telegraaf. En met zo’n hoeveelheid aandacht voor mijn winkel kon ik aardig aan de weg timmeren. Klanten kwamen me feliciteren in mijn winkel, die ik ook gelijk weer wat kon verkopen. En ik kreeg natuurlijk meer naamsbekendheid. Op den duur ben ik zelfs benaderd door buitenlandse investeerders!”

Waarom heb je mee gedaan?

“De winkel is al 45 jaar een mini-warenhuis, maar het concept dat ik ervan heb gemaakt nadat ik de winkel vorig jaar heb verbouwd is uniek. Dat zagen andere retailers ook, en zij hebben mij voorgedragen. Ik moest dus alleen nog zo’n formuliertje invullen dat ik wel mee wilde doen.”

Waarom is het zo leuk om mee te doen aan de award?

“Omdat je een stuk erkenning krijgt voor wat je doet. Erkenning door klanten, maar ook door branchegenoten. En dat is gewoon heel erg fijn. Ik denk dat je je eigen statement moet maken wil je kunnen overleven in de branche. Ik draag in mijn winkel heel sterk mijn eigen visie uit en communiceer dat blijkbaar duidelijk naar anderen. Het is erg leuk om te horen dat branchegenoten en klanten die visie ook goed vinden.”

Heb je iets gehad aan het oordeel van de jury?

“Ik heb vooral bevestiging gehad. Het oordeel van de jury (die overigens bestaat uit andere retailers) was eensluidend en sloot naadloos aan bij mijn visie. Het is prettig dat een onafhankelijke jury dat herkent en erkent.”

Hoe doe je dat, een experience creëren?

“Dat is iets wat je moet zien en ervaren. Ik geloof in ieder geval niet in winkels waar je in een seconde kunt zien wat er te koop is. Want mannen nemen heel snel een beslissing of een winkel iets voor ze is: er is onderzocht dat ze dat binnen 7 minuten na binnenkomst besluiten. In mijn winkel neem ik de zichtlijnen weg, waardoor klanten op ontdekkingsreis moeten. Iedere keer ontdekken ze weer iets nieuws. Hiermee wil ik die 7 minuten verhogen tot 21 minuten, zodat mijn verkooppotentieel en dus mijn conversie omhoog gaat.”

Heb je nog tips voor de winkeliers die dit jaar mee willen doen?

“Geloof sterk in je eigen visie. Wanneer je verhaal niet van jou is prikken mensen daar doorheen. Je moet je eigen visie hebben en daar sterk in geloven. Ik denk dat onze branche eigenwijze mensen nodig heeft.”

Schrijf je in!

Maak ook kans op een Dutch Retail Experience Award en schrijf je voor 8 mei in via pr@goodbrandz.nl!