TOP

Pakketjes terugsturen? Bij Wehkamp moeten klanten daar binnenkort voor betalen

Een broek of jurk in meerdere maten bestellen en de kledingstukken die niet passen terugsturen? Klanten van Wehkamp moeten daar vanaf aankomende maandag voor betalen. Het gaat om €0,50 per geretourneerd artikel.

Beeld: Wehkamp

Wehkamp doet dit omdat er dagelijks 50.000 producten worden teruggestuurd, zeggen ceo Graham Harris en marketingdirecteur Heleen Janssen tegen Het Parool. Die worden verwerkt door een team van 150 mensen – ter vergelijking: voor het verzenden van de orders zijn 28 medewerkers nodig – en de kosten rijzen inmiddels de pan uit. Volgens de directie is de tijd rijp voor een ommekeer.

Daarom vraagt Wehkamp vanaf volgende week maandag (24 april) 50 cent per retourzending. Dat bedrag stijgt wellicht als blijkt dat de stap weinig effect heeft op het terugstuurgedrag. Naast Wehkamp gaat ook kindermodeaanbieder Kleertjes.com, dat onderdeel is van het modebedrijf, op termijn kosten in rekening brengen voor het terugsturen van pakketjes.

De eerste, maar niet de enige

Klanten die graag en veel gebruikmaken van de gratis terugstuurservice van webwinkels mogen de borst natmaken, stellen Harris en Janssen. Volgens de directieleden gaan vele andere bedrijven hun voorbeeld volgen, al zeggen ze niet om wie het gaat. Harris: “Ik heb veel CEO’s gesproken. Ze vinden dat wij een moedige stap zetten. Want we zijn wel de eerste.”

Sinds de retailer twee maanden geleden het initiatief lanceerde is het bedrijf naar eigen zeggen overstelpt met vooral positieve reacties. Uit een peiling van de Stentor onder bijna 63.000 mensen bleek dat 85 procent het helemaal eens is met de beslissing van Wehkamp om kosten te verbinden aan retouren. Driekwart denkt dat het terugstuurbedrag nog wel hoger kan. Of dat in de praktijk zo uitpakt, wordt de komende weken duidelijk.