TOP

Myomy failliet, strengere regels achteraf betalen en Stieglitz maakt lijn met Anna+Nina

Het duurzame tassenlabel Myomy heeft faillissement aangevraagd en momenteel worden de mogelijkheden voor een doorstart onderzocht. De Autoriteit Financiële Markten dringt aan op strengere wetgeving rond achteraf betalen. En Stieglitz heeft een collectie gemaakt met Anna+Nina. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 18 april 2023.

Beeld: Stieglitz x Anna+Nina

Tassenmerk Myomy failliet

Goodforall BV, het bedrijf achter het duurzame tassenlabel Myomy, heeft half maart het faillissement aangevraagd. Na zware coronajaren bleef het gehoopte herstel uit. Dat blijkt het eerste verslag van de curator. Tussen 2019 en 2021 leed het bedrijf honderdduizenden euro’s verlies. Het probeerde het tij te keren met een reorganisatie, maar uiteindelijk bleek een faillissement onafwendbaar. De winkel en het kantoor aan de Berenstraat in Amsterdam zijn momenteel gesloten en via de webshop kunnen geen orders worden geplaatst. De curator onderzoekt de mogelijkheden voor een doorstart, waarvoor verschillende partijen interesse hebben. De komende dagen worden de biedingen geïnventariseerd en wordt duidelijk of en hoe het duurzame tassenmerk verdergaat.

Lees alles over het faillissement van Goodforall in ons uitgebreide artikel.

AFM wil regels voor achteraf betalen

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) dringt aan op strengere wetgeving rond achteraf betalen om  mensen beter te beschermen tegen financiële problemen en het ophopen van schulden. Dat meldt NOS. Het aantal mensen in de schuldhulpverlening met een schuld bij Klarna of Riverty zou de afgelopen vijf jaar verdubbeld zijn. Meer dan 600 webshops in Nederland bieden achteraf betalen aan, zo’n 500 via Klarna en 100 via Riverty (voorheen Afterpay). In principe is achteraf betalen gratis en hebben consumenten daar 30 tot 45 dagen de tijd voor. De AFM constateert dat de kosten voor te laat betalen onduidelijk en mogelijk onrechtmatig zijn, citeert de NOS uit het jaarverslag van de waakhond.

Ongeveer een op de vijf gebruikers betaalt niet op tijd, met een boete en incassokosten tot gevolg. De betaaldiensten verdienen volgens AFM flink aan wanbetalers en zijn daarom gebaat bij onduidelijkheid over de betaaltermijn en aanmaningskosten. Omdat achteraf betalen wettelijk geen lening is gelden er minder strenge regels en vallen ze bedrijven niet onder het toezicht van de AFM. Er moet voor de zomer een Europees plan liggen waardoor de diensten wél worden bestempeld als consumptief krediet, met de bijhorende regels. Ook vraagt de overheid de betaaldiensten om zelfregulering. Die hebben beloofd nog deze maand met een plan van aanpak te komen.

Modest modemerk Merrachi opent winkel in Amsterdam

Modest fashion brand Merrachi opent half juni 2023 een flagshipstore aan het Koningsplein in Amsterdam. Hier is de collectie van het merk van ontwerper Nada Merrachi verkrijgbaar, bestaande uit hijabs, abaya’s en jurken, naast unieke en op maat gemaakte items. De Nederlands-Marokkaanse ontwerpster Nada Merrachi miste in het bestaande aanbod kleding en sjaals die bij haar smaak en waarden passen en besloot ze daarom zelf te creëren. Zij leerde het vak in het naaiatelier van haar oma en tante in Marokko en lanceerde haar eerste collectie in 2020. Dankzij haar kenmerkende stijl en digitale aanwezigheid (Nada zelf heeft 186.000 volgers op Instagram) heeft het merk al een behoorlijke schare fans. De winkel wordt een oase van rust, met kalme tinten, vloeiende vormen en aardse texturen. Ook komen de Marokkaanse roots van de ontwerper en het merk terug in de winkel.

Mattijs van Bergen ontwerpt nieuwe kledinglijn Holland Casino

Mattijs van Bergen is gekozen als de ontwerper voor de toekomstige bedrijfskleding voor Holland Casino. Naast aandacht voor comfort en herkenbaarheid zijn inclusiviteit en duurzaamheid belangrijkste uitgangspunten voor de nieuw te ontwerpen collectie. De verwachting is dat de nieuwe kleding voor de casinomedewerkers in het laatste halfjaar van 2024 in gebruik wordt genomen. Mattijs van Bergen ontwierp eerder kleding voor theater- en operagroepen zoals Het Nationale Theater, de bedrijfskleding voor De Efteling en een jurk voor koningin Máxima. Veertig medewerkers van het casino gaan met de  ontwerper meedenken over de kledinglijn en gaan de ontwerpen ook beoordelen en testen. Na de goedkeuring van het definitieve ontwerp volgt er een draagproef in een van de Holland Casino vestigingen. De huidige bedrijfskleding van Holland Casino is ontworpen door Monique Collignon.

Stieglitz werkt samen met Anna + Nina

De Nederlandse merken Stieglitz en Anna + Nina hebben samen een capsulecollectie gemaakt met de naam Hollands Glorie. In de uitgesproken en kleurrijke collectie vind je uiteraard de flared broeken en coltruitjes met strepen en prints waar Stieglitz bekend van is, maar ook T-shirts, sweaters en een denim jack. Aangevuld met opvallende sieraden met grote stenen, die ook weer terugkomen op het artwork van de kleding. Een gestreept T-shirt in de kleuren rood-wit-blauw staat letterlijk voor Hollands glorie. “Onze gedeelde visie op zelfexpressie, empowerment en creativiteit is wat deze samenwerking authentiek en uniek maakt. Het is de perfecte balans tussen Anna + Nina’s eigentijdse, maar toch vrouwelijke ontwerpen en onze meer edgy basis”, zegt Pien Slieglitz van Stieglitz. De Stieglitz x Anna + Nina collectie is vanaf 9 mei te koop in  de winkel en webshop van Stieglitz.