TOP

Kostenstijging niet doorberekend, CoolCat exclusief bij Wehkamp en 800 kledingdonatiepunten erbij op Wereldmilieudag

Maar liefst 75 procent van de ondernemers hanteert dezelfde prijzen bij kostenstijgingen. Verder: CoolCat is vanaf nu exclusief verkrijgbaar bij Wehkamp en Joline Jolink sluit de winkel in Utrecht. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 5 juni.

Foto: CoolCat

Drie kwart ondernemers berekenen kostenstijgingen niet door

Drie kwart van de bedrijven berekenen hogere kosten niet (geheel) door aan klanten. Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van de Conjuctuurenquête Nederland, die wordt gehouden in samenwerking met onder meer KVK en MKB Nederland. Een verwachte verslechtering van de concurrentiepositie is de meest genoemde reden voor het niet volledig doorberekenen van kostenstijgingen. 

Het CBS heeft begin april onderzoek gedaan onder bedrijven met minimaal vijf werkzame personen. Van de respondenten geeft 28 procent aan dat ze de kosten niet volledig doorberekenen om de concurrentiepositie. Voor de handel geldt dit voor 34 procent. Bijna een kwart van de ondernemingen in deze sector geeft aan dat het volledig doorberekenen van kosten geen probleem is, terwijl een bijna gelijk aantal laat weten te vrezen voor (veel) minder verkoop. 

Kijkend naar de schuldenlast blijkt dat ruim vijf procent van de ondernemers de schuldenlast als problematisch ervaart. Voor het merendeel van de bedrijven is de schuldenlast dragelijk en even hoog als vorig jaar. Voor de handel geldt dit voor 63 procent. 

CoolCat exclusief bij Wehkamp 

CoolCat is sinds 1 juni alleen nog verkrijgbaar bij Wehkamp en dochteronderneming Kleertjes.com. Het online warenhuis heeft bekendgemaakt dat het de exclusieve rechten op het kindermodemerk heeft verworven. CoolCat is onderdeel van Cool Investments dat verder eigenaar is van MS Mode en America Today. Graham Harris, CEO van Wehkamp laat in een reactie weten dat de overeenkomst ‘ongetwijfeld zal leiden tot nieuwe kansen en mogelijkheden’. 

Ondernemer Roland Kahn richtte in 1979 CoolCat op. Het kinder- en tienermerk groeide uit tot 135 winkels en 150 miljoen euro omzet. Tussen 2017 en 2019 werden de fysieke vestigingen gesloten en richtte Cool Investments zich op online, waarbij Wehkamp een prominente rol speelde. Kahn laat weten ‘tevreden te zijn met deze nieuwe stap voor CoolCat’. “Het merk krijgt hiermee continuïteit, maar ook de aandacht die het verdient.” 

Leger des Heils ReShare, Dobbi en PostNL openen 800 kledingdonatiepunten

Ter gelegenheid van Wereldmilieudag openen Leger des Heils ReShare, Dobbi en PostNL rond de 800 locaties om kleding te doneren voor hergebruik. Met dit initiatief sluiten de organisaties aan op de Uitgebreide Producenten Verantwoordelijkheid (UPV) voor textiel, die aanstaande 1 juli ingaat. Het aantal inleverpunten wordt de komende tijd uitgebreid. 

Kleding kan worden ingeleverd bij een van de deelnemende winkels met PostNL Punt. Via het duurzame reparatie- en stomerijserviceplatform Dobbi komen de stukken terecht bij Leger des Heils ReShare. Hier worden de donaties gesorteerd en weggegeven aan mensen in nood of verkocht in een van de ReShare Stores of aan een van de textielpartners. Doel van het initiatief is om kledingdonatie toegankelijker te maken en zo een bijdrage te leveren aan een circulaire textielketen.  

Joline Jolink weg uit Utrecht

Joline Jolink sluit 1 juli de deuren van haar winkel in de Utrechtse Voorstraat. Dit laat de mode-ontwerper weten op LinkedIn. Jolink opende de zaak 3,5 jaar geleden en zegt zich nu te willen concentreren op de vestiging in Rotterdam, online en een nieuw ‘droomproject’. Ze laat weten dat het om een ‘ambitieus plan en een grote stap’ gaat, waarover ze binnenkort meer bekendmaakt. Het merk Joline Jolink staat bekend om de duurzame keuzes die het maakt. Zo gebruikt het restpartijen stof, doet het niet aan uitverkoop en worden beperkte oplages – maximaal 20.000 stuks per jaar – geproduceerd.