TOP

Detailhandel onder druk, Omoda recyclet nu ook kleding en Wehkamp betaalt duizenden euro’s aan ex-werknemer

Detailhandelsorganisaties roepen hulp in van het kabinet om negatieve bedrijfsresultaten te beteugelen. Verder: Omoda recyclet vanaf nu ook kleding en Wehkamp tast flink in de buidel in een ongelijke behandelingskwestie. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 7 november.

Foto: Omoda

Detailhandel onder druk, negatief bedrijfsresultaat verwacht

Door stijgende energie-, huur-, en loonkosten boekt het grootste deel van de ondernemers de komende jaren een negatief bedrijfsresultaat. Dit is de conclusie van een onderzoek van Panteia. In opdracht van detailhandelorganisaties rekende het onderzoeksbureau de effecten van kostenverhogingen door, bij een gelijkblijvende omzet en inkoop. In slechts vier van de zestien onderzochte branchegroepen (food en non-food) verwacht Panteia in 2024 nog een positief resultaat.

In de detailhandel vormen personeelskosten, na inkoopkosten, veruit de grootste last. Daarnaast heeft de hoge inflatie effect op de huren plus de huurprijsverhogingen. Panteia concludeert dat de sterke kostenstijgingen snel resulteren in een situatie waarbij de kosten hoger zijn dan de opbrengsten. De gestegen kosten doorbelasten in de verkoopprijzen wordt lastig door de verwachte koopkrachtdaling bij consumenten. Omdat voor veel mkb-bedrijven het bedrijfsresultaat het ondernemersinkomen is, wordt voorzien dat ondernemers bij een negatief resultaat hun spaargeld moeten aanspreken.

De brancheorganisaties pleiten bij het kabinet voor dalende loonkosten. Gevraagd wordt het wettelijk minimumuurloon vanaf 2024 te baseren op een 36-urige werkweek. Ook wordt het kabinet gevraagd zich uit te spreken tegen extreme indexaties die verhuurders toepassen op de huren van winkelpanden.  

Omoda recyclet nu ook kleding en textiel

Omoda zet zich naast het recyclen van schoenen nu ook in om kleding en ander textiel een tweede leven te geven. Hiervoor is het bedrijf een samenwerking aangegaan met Drop & Loop, een organisatie die textielverspilling tegengaat. Kleding, lakens of ander textiel kan sinds november kosteloos worden ingeleverd in een van de 34 Omoda-winkels. Daarnaast biedt de retailer de mogelijkheid om in de onlineshop een speciale verzendzak te bestellen, waarmee oud textiel gratis via een PostNL-servicepunt naar Drop & Loop gestuurd kan worden. Kleding die nog in goede staat is, krijgt een tweede leven. Van de rest wordt garen gesponnen, nieuwe stoffen en vervolgens kledingstukken of andere items – zoals een shopper – gemaakt.

Het bedrijf voert voor schoenen al jaren een recycleproces. Omoda is aangesloten bij Onspaarschoenen.nl en 95percent. Giselle Beck, manager corporate social rensponsibility (CSR) licht in een persverklaring toe: “Sinds we de stap naar kleding hebben gezet, zijn we meteen op zoek gegaan naar een manier om ook kleding op een duurzame manier te recyclen. Ons CSR-team kijkt altijd naar manieren om Omoda’s bedrijfsvoering te verduurzamen. In de fashionbranche is recyclen een van de eerste dingen die aandacht vraagt en waar je een verschil mee kunt maken.” 

De eerste Omoda X Drop & Loop shopper, gemaakt van gerecycled materiaal is nu verkrijgbaar.

Wehkamp betaalt vrouwelijke ex-medewerker 113 duizend euro

Wehkamp heeft 113 duizend euro betaald aan een vrouwelijke oud-medewerker, die maandelijks duizend euro minder verdiende dan een mannelijke collega met dezelfde functie. Dit schrijft De Volkskrant. De voormalig bedrijfsjurist spande een rechtszaak wegens ongelijke behandeling aan tegen de e-retailer, maar Wehkamp besloot het oordeel van het gerechtshof in Leeuwarden niet af te wachten. Afgelopen vrijdag betaalde het bedrijf het bedrag, dat is opgebouwd uit het salaris dat de vrouw is misgelopen plus een aanvullende ontslagvergoeding.

De werknemer kaartte het salarisverschil meermaals aan bij haar leidinggevende, maar kreeg nul op het rekest. Na anderhalf jaar werd het verschil gelijkgetrokken, maar in plaats van een vast contract kreeg ze een overeenkomst voor een halfjaar. Uiteindelijk meldde de vrouw zich ziek en werd haar dienstverband beëindigd. Wehkamp laat aan De Volkskrant weten ‘geen aansprakelijkheid of schuld te erkennen, maar te betreuren dat het tot een procedure is gekomen.’ 

PostNL draait negatief derde kwartaal

PostNL heeft het afgelopen kwartaal afgesloten met een verlies van 20 miljoen euro. Vorig jaar boekte de post- en pakketdienst nog een positief resultaat van 23 miljoen euro in dezelfde periode. De hoge inflatie en het lage consumentenvertrouwen zetten volgens het bedrijf de consumentenbestedingen en de e-commerce groeiverwachtingen onder druk. Terwijl fysieke en online winkels volgens PostNL-ceo Herna Verhagen aangeven dat de voorraden groeien.

“We verwachten dat deze tegenwind ook de komende kwartalen blijft voortduren.” Voor het vierde kwartaal – traditioneel de drukste van het jaar met de feestdagen – verwacht de organisatie betere resultaten. PostNL kondigt verder een aantal maatregelen aan, waarbij het onder andere kijkt naar prijsaanpassingen, verlaging indirecte kosten bij pakketten en optimalisatie van routes, personeel en het wagenpark.   

Cast introduceert nieuw outdoorevenement

Het Centrum voor accessoires, schoenen en tassen (Cast) in Nieuwegein organiseert 12 december 2022 het nieuwe event ‘On Track’. Met de toevoeging van het evenement speelt Cast in op de groeiende vraag naar het hiking- en outdoorsegment. Tijdens deze dag worden onder meer outdoorkleding, wandelschoenen, wandelsokken, accessoires en gadgets voor herfst/winter 2023-2024 gepresenteerd. “Op deze manier krijgen retailers het complete aanbod van mooie merken bij elkaar op één plek”, aldus Claudia Klop, marketeer bij Cast. On Track richt zich op winkels in de kleding-, sport-, en schoenenbranche. Deelnemende merken zijn onder andere Falke, Hunter, Vaude, Life-Line Meindl en Lomer.