TOP

Dit kun je verwachten op mannenmodebeurs Pitti Uomo #97

Over ruim een maand vindt een van de belangrijkste beurzen van de mannenmode plaats: Pitti Immagine Uomo. Editie 97, van 7 tot en met 10 januari 2020, biedt wederom een vol programma met mooie projecten, shows, samenwerkingen en nieuwe wintercollecties. Dit zijn de highlights.

Het thema van de 97ste editie van de Pitti Uomo is ‘Show your flags’, waarmee de beursorganisatie een connectie legt tussen vlaggen en merken. ‘Stoffen zijn in constante beweging, ze zijn niet anders dan de kleding die we dragen: mobiele symbolen van identiteit, erbij horen, denken, voelen’, staat in het persbericht. De Pitti ziet zichzelf als de United Nations of Fashion, waar elk merk zijn eigen vlag heeft, maar ook waar ieder van ons onze eigen vlag kan worden.

Brioni 75 jaar

Onder die vlag viert het Italiaanse luxelabel Brioni zijn 75ste verjaardag. Het mannenmodemerk is in 1952 het eerste merk in de geschiedenis dat een catwalkshow voor mannen organiseert, en doet dat in Palazzo Pitti in Florence. Nu brengt het merk een speciale presentatie in Florence op de openingsdag van de Pitti Uomo op 7 januari 2020. Onder leiding van curator Olivier Saillard, directeur van het modemuseum van Parijs, Palais Galliera, wordt de wintercollectie 2020-2021 gepresenteerd via een unieke installatie die een eerbetoon is aan het erfgoed van het merk.

Brioni’s eerste catwalkshow in Florence, 1952. Foto: Pitti Immagine Uomo

Eerbetoon Woolrich

Ook Woolrich heeft iets te vieren. Ter ere van het 190ste bestaan brengt luxelabel Woolrich een beleving neer in La Dogana in Florence, getiteld ‘The Ultimate Woolrich Experience’. In drie installatieruimten neemt het merk de bezoeker mee in wereld van het merk. Tevens vindt hier de lancering van Woolrich Arctic Capsule plaats, een eerbetoon aan de evolutie van de originele Arctic Parka.

Exclusieve lancering Sergio Rossi

Sergio Rossi neemt voor het eerst deel aan Pitti Uomo 97. Het Italiaanse schoenenmerk gebruikt dit moment voor de wereldwijde lancering van het exclusieve Sergio Rossi Uomo-project, dat zal worden gepresenteerd in het Sprone-gebied van Fortezza da Basso.

Closed x Nigel Cabourn

Het designmerk Closed lanceert een samenwerking met Britse modeontwerper Nigel Cabourn. Deze ​​gezamenlijke wintercollectie voor winter 2020 bevat op de zee geïnspireerde stijlen voor mannen en vrouwen. De lijn bevat functionele bovenkleding en overalls, gestreept breiwerk, casual sweats en denim. Marine en militair groen zijn de hoofdkleuren van de collectie.

Closed lanceert tijdens de Pitti Uomo 97 een samenwerking met Nigel Cabourn. Foto: Pitti Immagine Uomo

Eerbetoon Karl Lagerfeld

Na deelname aan de Pitti Uomo afgelopen zomer, keert Karl Lagerfeld terug naar Pitti Uomo met een tentoonstelling die is opgedragen aan de in februari overleden ontwerper. ‘A Tribute to Karl: The White Shirt Project’ is samengesteld door Carine Roitfeld, stijladviseur van het modehuis. Gestylede  shirts van beroemdheden als Cara Delevingne, Lewis Hamilton, Tommy Hilfiger, Sébastien Jondeau en Kate Moss worden naast de Karl Lagerfeld-collecties voor de winter 2020 getoond.

Feestje Falke

Het Duitse beenmode- en kledingmerk Falke viert ook een feestje in Florence. Ter ere van zijn 125e verjaardag lanceert het label een speciale presentatie op Pitti Uomo 97, ter ere van zijn erfgoed met het oog op de toekomst.

Lees ook:

Jil Sander showt mannenmodecollectie voor winter 2020 op Pitti Uomo #97

Ontwerper Telfar showt op Pitti Uomo #97

Stefano Pilati speciale gast van Pitti Uomo #97