TOP

Deze winkels houdt Steps open, naam Engelen Schoenen verdwijnt en Amazon heeft Wehkamp ingehaald

FNG houdt negen winkels van Steps open. Voor het failliet gegane Engelen Schoenen zit een doorstart onder die naam er niet in. En er zijn nog maar drie webshops in Nederland die meer verkeer trekken dan Amazon. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 18 februari 2020.

Steps houdt negen winkels open

FNG houdt negen winkels van Steps open, namelijk die in Utrecht, Breda, Haarlem, Hoofddorp, Leiden, Leidschendam, Maastricht, Rotterdam en Zoetermeer. De overige 29 Steps-winkels zullen dit voorjaar definitief gesloten worden. Dat schrijft Fashion United. Begin dit jaar maakte de Belgische FNG Group bekend het merendeel van de Steps-winkels te sluiten en te gaan focussen op verkoop via de eigen webshop en via online platforms als Zalando en Wehkamp. Op dit moment haalt Steps al meer dan de helft van alle omzet uit online verkoop. De rol van de overgebleven fysieke winkels verandert naar die van flagshipstore of experience store. Daarnaast begint Steps met verkoop via andere (fysieke) retailers. FNG heeft al een wholesale-netwerk met de merken Claudia Sträter en Expresso.

Naam Engelen Schoenen verdwijnt

Voor Engelen Schoenen zit een doorstart onder die naam er niet in. Dat zegt curator Michiel Vriezekolk tegen Retailnews. Eigenaar Theo Engelen vroeg twee weken geleden zelf het faillissement aan van het in 1904 opgerichte familiebedrijf, dat winkels heeft in Amersfoort, Deventer, Doetinchem, Zutphen en Zwolle. Elf partijen meldden zich voor een doorstart, van wie enkelen een bod hebben uitgebracht. Die biedingen waren volgens de curator niet interessant genoeg. Er wordt nog wel gepraat met iemand die de vijf winkels onder een andere naam wil voortzetten. Alleen de winkel in Zutphen is nu nog open. De andere winkels en de webshop zijn gesloten.

Steeds meer webshops openen fysieke winkels

Nederland telt inmiddels 106 fysieke vestigingen van webshops, zoals Coolblue, Fietswinkel en in de mode My Jewellery. Dat blijkt uit onderzoek van economisch adviesbureau Stec Group, waar BNR over schrijft. Veel fysieke winkels zouden gesloten zijn omdat ze niet met de goedkopere webshops konden concurreren, maar de webshops zien juist meerwaarde in fysieke winkels. Denk aan producten proberen, voelen, inspiratie opdoen en advies krijgen. Via een fysieke winkel kun je je onderscheiden van de online concurrentie, schrijft Stec in het onderzoek. Sterker nog: als een consument alleen al de mogelijkheid heeft om een fysieke winkel te bezoeken, neemt de online omzet toe.

Amazon haalt Wehkamp in

Er zijn nog maar drie e-commercesites in Nederland die meer verkeer trekken dan Amazon. Dat schrijft Emerce op basis van de bereikcijfers van Vinex/NOBO over januari 2020. De NOBO rangschikt alle websites op basis van Nederlandse bezoekersaantallen. Alleen Bol.com, Mediamarkt en Coolblue hadden in januari 2020 een groter bereik dan Amazon. In vergelijking met twaalf maanden geleden heeft vooral Wehkamp een harde klap gekregen. Amazon heeft in Nederland in een jaar tijd een inhaalslag gemaakt en staat nu qua bereik boven Wehkamp, die zijn maandbereik met twintig procent zag dalen. Amazon heeft deze groei gerealiseerd met een beperkt assortiment voor Nederland. Dit jaar worden er miljoenen producten aan het aanbod toegevoegd. Het is dan ook de verwachting dat het bereik van Amazon blijft toenemen.

Nominaties Green Product Awards bekend

Het Nederlandse merk Elements of Freedom is geselecteerd voor de Green Product Award 2020 in de categorie Fashion. In deze internationale competitie draait het om de verkiezing van het meest innovatieve en duurzame product van het jaar. Van Elements of Freedom is het Jacket Reza genomineerd, dat volledig van gerecyclede materialen is gemaakt. Er zijn in totaal dertien genomineerde producten in de categorie mode. Ook de van gerecyclede materialen waterproof jas Tokyo Cape Jack van Wolfskin is genomineerd, net als de Luco recycle backpack van UlStO en de badmode van visnetten van Neumühle.

Elements of Freedom